Vyučující
|
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - základní terminologie, teorie, přístupy, aktuální legislativa, možnosti podpory/podpůrných opatření státního i nestátního neziskového sektoru 2. Kultura a její základní atributy, vliv kultury na utváření osobnosti jedince, role interkulturních faktorů ve výchově a vzdělávání 3. Oblast interkulturní komunikace a jejích specifik 4. Předsudky, stereotypy, jejich fungování, možnost eliminace, aktivity, techniky na podporu rozvoje interkulturní senzitivity 5. Principy práce s kulturní diverzitou, rozvoj interkulturních kompetencí u pomáhajících profesí 6. Podpora a vzdělávání dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem, principy práce včetně analýzy podpůrných opatření, přehled aktuální legislativy 7. Děti/žáci z rizikově ohroženého prostředí rodiny, rodiny s nízkým sociálně-kulturním postavením, specifika práce s dítětem, s rodinou, možnosti pomoci, podpory 8. Děti/žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním, možnosti pomoci, podpory 9. Podpůrná opatření a programy státního i neziskového sektoru pro děti/žáky se sociálním/sociokulturním znevýhodněním v rámci multidisciplinární spolupráce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní pojmosloví z oblasti sociálního/sociokulturního znevýhodnění |
orientovat se v aktuálních přístupech k problematice sociálního/sociokulturního znevýhodnění |
Odborné dovednosti |
---|
volit a využívat vhodných podpůrných opatření pro práci s jedinci ze sociálně/sociokulturně znevýhodněného prostředí za účelem podpory jejich úspěšné integrace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BURKOVIČOVÁ,R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-746-4.
-
HLOUŠKOVÁ,L. Diverzita žáků: téma pro vedení školy,. Studia paedagogica, 20 (2Praha.
-
JANEBOVÁ,E. Interkultruní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-1123.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-285-7.
|