Předmět: Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 1

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 1
Kód předmětu KPG/SGTP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je uvedení studentů do struktury dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti získají přehled o východiscích a principech komplexní podpory osob s tělesným postižením. Osvojí si znalost základní terminologie, seznámí se s možnými příčinami tělesného postižení a chronického onemocnění. Obsah: 1. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, definiční rámec oboru, 2. Tělesné postižení a (vymezení pojmů, popis), vývoj vztahu společnosti k jedincům s tělesným postižením, 3. Tělesné postižení jako náročná životní situace, 4. Rodina s jedincem s tělesným postižením, 5. Osobnost jedince s tělesným postižením, 6. Klasifikace pohyobvých vad, 7. Neurologická onemocnění, 8. Možnosti vzdělávání žáka s tělesným postižením a jeho legislativní řešení (integrace, inkluze), 9. Podmínky vzdělávání žáků s tělesným postižením. Vzdělávání s využitím individuálního vzdělávacího plánu (specifika hodnocení a klasifikace). Podpora pomůcek a speciálních metod při vzdělávání tělesně postižených žáků, 10. Asistent pedagoga ve třídě, v níž je zařazen žák s tělesným postižením (spolupráce učitele a asistenta pedagoga týmová práce), 11. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga (týmová práce). Spolupráce s rodiči, 12. Role ŠPZ a ŠPP při vzdělávání žáků s tělesným postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 16 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika.
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka.
Odborné dovednosti
Student dokáže aplikovat poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva SŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat základní terminologii oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením.
Vyjmenovat a klasifikovat pohybové vady a jejich souvislosti.
Představit možnosti diagnostiky, kompenzace a rehabilitace u osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením.
Odborné dovednosti
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s tělesným postižením.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Test,
Doporučená literatura
  • Čadová, E. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění,. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
  • Čadová, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2015.
  • Hájková, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005.
  • KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál, 2012.
  • Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.
  • Michalík, J.; Baslerová, P.; Felcmanová, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
  • Opatřilová, D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Brno: Paido, MU, 2011.
  • Renotiérová, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002.
  • Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr