Vyučující
|
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je uvedení studentů do struktury dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti získají přehled o východiscích a principech komplexní podpory osob s tělesným postižením. Osvojí si znalost základní terminologie, seznámí se s možnými příčinami tělesného postižení a chronického onemocnění. Obsah: 1. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, definiční rámec oboru, 2. Tělesné postižení a (vymezení pojmů, popis), vývoj vztahu společnosti k jedincům s tělesným postižením, 3. Tělesné postižení jako náročná životní situace, 4. Rodina s jedincem s tělesným postižením, 5. Osobnost jedince s tělesným postižením, 6. Klasifikace pohyobvých vad, 7. Neurologická onemocnění, 8. Možnosti vzdělávání žáka s tělesným postižením a jeho legislativní řešení (integrace, inkluze), 9. Podmínky vzdělávání žáků s tělesným postižením. Vzdělávání s využitím individuálního vzdělávacího plánu (specifika hodnocení a klasifikace). Podpora pomůcek a speciálních metod při vzdělávání tělesně postižených žáků, 10. Asistent pedagoga ve třídě, v níž je zařazen žák s tělesným postižením (spolupráce učitele a asistenta pedagoga týmová práce), 11. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga (týmová práce). Spolupráce s rodiči, 12. Role ŠPZ a ŠPP při vzdělávání žáků s tělesným postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 16 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika. |
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní terminologii oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. |
Vyjmenovat a klasifikovat pohybové vady a jejich souvislosti. |
Představit možnosti diagnostiky, kompenzace a rehabilitace u osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s tělesným postižením. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Čadová, E. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění,. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
-
Čadová, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2015.
-
Hájková, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005.
-
KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál, 2012.
-
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.
-
Michalík, J.; Baslerová, P.; Felcmanová, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Opatřilová, D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Brno: Paido, MU, 2011.
-
Renotiérová, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002.
-
Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
|