Předmět: Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 2
Kód předmětu KPG/SGTP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti si osvojí znalosti v možnostech speciálně pedagogické intervence poskytované v období celého životního běhu jedince s omezením hybnosti či se zdravotním oslabením z pohledu zajištění potřeb těchto lidí s ve stěžejních oblastech kvality života, např. raná intervence, výchova a vzdělávání, zaměstnání, volnočasové aktivity, přístupnost prostředí, dostupnost sociálních služeb, assitivních technologií a kompenzačních pomůcek. Předmět připraví studenty pro poskytování speciálně pedagogické intervence v resortech MŠMT, MPSV a MZ. Obsah: 1. Uvedení do problematiky komplexní podpory jedinců s omezením hybnosti a se zdravotním oslabenám, 2.Specifika vývoje u dětí s omezením hybnosti a zdravotním oslabením, 3. Raná intervence a podpora rodiny s tělesně postiženým dítětem či dítětem se zdravotním oslabením, 4. Výchova a vzdělávání dětí s mezením hybnosti a dětí se zdravotním oslabením, 5. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora pro osoby s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením, 6. Možnosti speciálně pedagogické intervence u osob s omezením hybnosti, 7. Podpora sociálního začlenění, stěžejní sociální služby pro osoby s omezením hybnosti, 8. Kariérové poradenství & pracovní uplatnění osob s omezením hybnosti, 9. Inkluzivní přístupy k osobám s omezením hybnosti v současné společnosti, 10. Problematika přístupnosti prostředí, kompenzační pomůcky, uzpůsobené technologie (aktive technologies), koncept univerzálního designu, 11. Gerontopedagogika, východiska oboru, 12. Specifika přístupu k seniorům s omezením hybnosti nebo seniorům se zdravotním omezením, 13. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora seniorů, stěžejní sociální služby pro seniory.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokladem pro zapsání předmětu KPG/SGTP2 je úspěšné absolvování předmětu KPG/SGTP1.
Definovat základní terminologii oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením.
Vyjmenovat a klasifikovat pohybové vady a jejich souvislosti.
Představit možnosti diagnostiky, kompenzace a rehabilitace u osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením.
Výsledky učení
orientovat se v zajištění rané intervence dětem s tělesným postižením / zdravotním oslabením a jejich rodinám v ČR
vymezit možnosti nastavení vzdělávací dráhy jedinců s omezením hybnosti a dětí se zdravotním oslabení
orientovat se v systému poradenských služeb poskytovaných jedincům s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením a jejich rodinám
znát systém poskytování sociálních služeb osobám se zdravotním postižením
vyjmenovat a charakterizovat sociální služby pro osoby s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením
orientovat se v podpůrných službách lidem s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním postižením v oblasti služeb zaměstnanosti
vymezit pojmy přístupnost prostředí, univerzální design, dostupnost služeb, kompenzační pomůcky a uzpůsobené technologie
charakterizovat specifika vývoje u dětí s omezením hybnosti a zdravotním oslabením
vyjmenovat a charakterizovat stěžejní sociální služby pro seniory
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Čadová, E. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Olomouc: UP, 2015.
  • Čadová, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2012.
  • HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se znevýhodněním.. Praha:, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.
  • NOVOSAD, L.; ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filosofie výchovy.. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9.
  • NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i realita.. Praha: Portál, 2é11. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • Opatřilová, D., Vítková, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládež e se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.
  • Opatřilová, D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.. Brno: Paido, MU, 2011.
  • OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením.. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie.. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
  • VÁVROVÁ, S.; HANKOVÁ, M. Partnerské vztahy - očima mladých dospělých s vrozeným tělesným postižením.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0012-5.
  • Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr