Vyučující
|
-
Přibyl Václav, Ph.D.
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz Úvodní seminář ke speciálně pedagogickým praxím je založen na 2 stěžejních aktivitách; a) na pořádání seminářů s odborníky z praxe a b) na studentově účasti na třech studentem vybraných pracovištích věnujících se podpoře osobám se zdravotním postižením. Kurz je doplněn o detailní seznámení se se systémem odborných speciálně pedagogických praxí a způsoby jejich realizace na FPE ZČU v Plzni. Prostřednictvím seminářů s odborníky z praxe na fakultní půdě v podobě min. 16 prezentací organizací pracujících ve prospěch osob se zdravotním postižením a prostřednictvím min. 3 jednorázových exkurzí ve vybraných organizacích mají studenti možnost vytvořit si lepší představu o tom, která pracoviště průběžných a souvislých speciálně pedagogických praxí v nadcházejících semestrech volit a jakým směrem se do budoucna profesně orientovat. Kurz předchází jakýkoliv další do praxe orientovaný předmět a jeho zapsání je vhodné pouze pro studenty bakalářského studijního programu Speciální pedagogika. Obsah: 1. Úvodní seminář k praxím seznámení s průběhem kurzu a s požadavky k zápočtu, 2. Seznámení se systémem odborných speciálně pedagogických praxí na KPG, FPE ZČU, 3. - 9. Semináře s odborníky z praxe, 10. - 12. Návštěvy organizací pracujících ve prospěch osob s postižením, 13. Závěrečný seminář reflexe uskutečněných seminářů a návštěv.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Disponovat základními poznatky z oblastí společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
Dokázat aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Osvojit si znalosti spojené se způsoby a specifiky práce organizací pracujících ve prospěch osob s postižením. |
Osvojit si znalosti spojené se sociálními aspekty práce s rozličnými věkovými skupinami osob s různým typem postižení a získá základní vhled do oblastí podpory v průběhu jednotlivých životních etap (dětství období školní docházky, přechod ze školy do práce dospělý věk, seniorský věk). |
Odborné dovednosti |
---|
Prohloubit dovednost v oblasti reflexe svého současného a budoucího profesního počínání. |
Své profesní směrování reflektovat písemně prostřednictvím vypracovaného portfolia a ústně při závěrečném shrnutí. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Dohnalová, M.; Malina, J.; Müller, K. Panorama biologické a sociokulturní antropologie: modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů. 17, Občanská společnost: Minulost - současnost - budoucnost.. Elportal, Brno: MU, 2004.
-
Rektořík, J. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.
-
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
-
Vrzáček, P. Vedení ve shodě s organizačními hodnotami, in Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Z. Havrdová a kol.. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2010.
|