Předmět: Speciální a inkluzivní pedagogika 1

« Zpět
Název předmětu Speciální a inkluzivní pedagogika 1
Kód předmětu KPG/SIPM1
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky, exkurz do historie speciálního a inkluzivního vzdělávání 3. Pojetí normy a normality ve speciální a inkluzivní edukaci 4. Dítě (žák) s postižením a znevýhodněním, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení a znevýhodnění 6. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence, sociální souvislosti 7. Principy a zásady edukace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8. Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9. Specifika přístupu k dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami 10. Aktuální otázky speciální a inkluzivní pedagogiky pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11. Analýza videoprojekce s tématikou dítě (žák) se speciálním vzdělávacími potřebami v běžných pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12. Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice, poradenství a intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 13. Možnosti dobrovolnictví v oblasti práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami (setkání s externími spolupracovníky z neziskových organizací apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
Odborné dovednosti
formulovat a analyzovat pedagogický problém
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr