Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky, exkurz do historie speciálního a inkluzivního vzdělávání 3. Pojetí normy a normality ve speciální a inkluzivní edukaci 4. Dítě (žák) s postižením a znevýhodněním, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení a znevýhodnění 6. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence, sociální souvislosti 7. Principy a zásady edukace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8. Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9. Specifika přístupu k dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami 10. Aktuální otázky speciální a inkluzivní pedagogiky pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11. Analýza videoprojekce s tématikou dítě (žák) se speciálním vzdělávacími potřebami v běžných pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12. Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice, poradenství a intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 13. Možnosti dobrovolnictví v oblasti práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami (setkání s externími spolupracovníky z neziskových organizací apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat a analyzovat pedagogický problém |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
|