Předmět: Speciální a inkluzivní pedagogika 2

« Zpět
Název předmětu Speciální a inkluzivní pedagogika 2
Kód předmětu KPG/SIPM2
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SIPM1 2. Problematika dětí a žáků s vadami řeči nebo jinak narušenou komunikační schopností v běžném edukačním prostředí 3. Problematika dětí a žáků se sluchovým postižením v běžném edukačním prostředí 4. Problematika dětí a žáků se zrakovým postižením v běžném edukačním prostředí 5. Problematika dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených v běžném edukačním prostředí 6. Problematika dětí a žáků s mentálním postižením v běžném edukačním prostředí 7. Problematika dětí a žáků s poruchami autistického spektra a jinými psychickými a pervazivními poruchami v běžném edukačním prostředí 8. Problematika dětí a žáků s poruchami chování v běžném edukačním prostředí 9. Problematika dětí a žáků se sociálním nebo sociokulturním znevýhodněním v běžném edukačním prostředí 10. Problematika dětí a žáků mimořádně nadaných v běžném edukačním prostředí 11. Inkluzivní přístup při práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi a nadanými, včetně využití kompenzačních a didaktických pomůcek 12. Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků ses speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 13. Individuální vzdělávací plán a pedagogická asistence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ a ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Výsledky učení
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr