Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SIPM1 2. Problematika dětí a žáků s vadami řeči nebo jinak narušenou komunikační schopností v běžném edukačním prostředí 3. Problematika dětí a žáků se sluchovým postižením v běžném edukačním prostředí 4. Problematika dětí a žáků se zrakovým postižením v běžném edukačním prostředí 5. Problematika dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených v běžném edukačním prostředí 6. Problematika dětí a žáků s mentálním postižením v běžném edukačním prostředí 7. Problematika dětí a žáků s poruchami autistického spektra a jinými psychickými a pervazivními poruchami v běžném edukačním prostředí 8. Problematika dětí a žáků s poruchami chování v běžném edukačním prostředí 9. Problematika dětí a žáků se sociálním nebo sociokulturním znevýhodněním v běžném edukačním prostředí 10. Problematika dětí a žáků mimořádně nadaných v běžném edukačním prostředí 11. Inkluzivní přístup při práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi a nadanými, včetně využití kompenzačních a didaktických pomůcek 12. Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků ses speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 13. Individuální vzdělávací plán a pedagogická asistence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ a ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Výsledky učení |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
|