Lecturer(s)
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction to the course content in relation to the KPG/SIPM1 course 2. Problems of children and pupils with speech disorders in a common educational environment 3. Problems of children and pupils with hearing impairment in a common educational environment 4. Problems of children and pupils with visual impairment in a common educational environment 5. Issues of children and pupils with physical disabilities or long-term illness in a common educational environment 6. Problems of children and pupils with mental disabilities in a common educational environment 7. Problems of children and pupils with autistic spectrum disorders and other psychical and pervasive disorders in a common educational environment 8. Issues of children and pupils with behavioral disorders in a common educational environment 9. Problems of children and pupils with social or socio-cultural disadvantage in a common educational environment 10. Issues of gifted children and pupils in a common educational environment 11. Inclusive approach to education of children and pupils with special educational needs and gifted children, including the use of special compensatory and didactic aids 12. Support system in education of children and pupils with special educational needs and gifted pupils 13. Individual educational plan and pedagogical assistance for children with special educational needs in kindergartens and elementary schools.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
learning outcomes |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
Skills |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
|