Předmět: Speciální a inkluzivní pedagogika pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Speciální a inkluzivní pedagogika pro MŠ
Kód předmětu KPG/SIPM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky 2. Dítě (žák) se speciálními potřebami, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 3. Principy, zásady a specifika edukace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 4. Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků ses speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 5. Specifika edukace dětí a žáků s vadami řeči a narušenou komunikační schopností v běžném edukačním prostředí 6. Specifika edukace dětí a žáků se sluchovým postižením v běžném edukačním prostředí 7. Specifika edukace dětí a žáků se zrakovým postižením v běžném edukačním prostředí 8. Specifika edukace dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením v běžném edukačním prostředí 9. Specifika edukace dětí a žáků s mentálním postižením, s poruchami autistického spektra a jinými psychickými a pervazivními poruchami v běžném edukačním prostředí 10. Specifika edukace dětí a žáků s poruchami chování v běžném edukačním prostředí 11. Specifika edukace dětí a žáků se sociálním nebo sociokulturním znevýhodněním v běžném edukačním prostředí 12. Specifika edukace dětí a žáků nadaných v běžném edukačním prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
vysvětlit základní metody a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky, prevence a intervence
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
představit aktuální možnosti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v předškolním vzdělávání
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu u konkrétního dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami nebo nadaného dítěte v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr