Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky 2. Dítě (žák) se speciálními potřebami, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 3. Principy, zásady a specifika edukace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 4. Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků ses speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 5. Specifika edukace dětí a žáků s vadami řeči a narušenou komunikační schopností v běžném edukačním prostředí 6. Specifika edukace dětí a žáků se sluchovým postižením v běžném edukačním prostředí 7. Specifika edukace dětí a žáků se zrakovým postižením v běžném edukačním prostředí 8. Specifika edukace dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením v běžném edukačním prostředí 9. Specifika edukace dětí a žáků s mentálním postižením, s poruchami autistického spektra a jinými psychickými a pervazivními poruchami v běžném edukačním prostředí 10. Specifika edukace dětí a žáků s poruchami chování v běžném edukačním prostředí 11. Specifika edukace dětí a žáků se sociálním nebo sociokulturním znevýhodněním v běžném edukačním prostředí 12. Specifika edukace dětí a žáků nadaných v běžném edukačním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
představit aktuální možnosti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v předškolním vzdělávání |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu u konkrétního dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami nebo nadaného dítěte v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
|