Lecturer(s)
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Terminology and basic definitions on the field of special and inclusive education 2. Children and pupils with special needs, teacher competences 3. Principles and methods in education of children with special educational needs 4. Support tools in education of children with special educational needs 5. Education of children and pupils with speech disorders in a common educational environment 6. Education of children and pupils with hearing impairment in a common educational environment 7. Education of children and pupils with visual impairment in a common educational environment 8. Education of children and pupils with physical disabilities or long-term illness in a common educational environment 9. Education of children and pupils with mental disabilities, and pupils with autistic spectrum disorders and other psychical and pervasive disorders in a common educational environment 10. Education of children and pupils with behavioral disorders in a common educational environment 11. Education of children and pupils with social or socio-cultural disadvantage in a common educational environment 12. Education of gifted children and pupils in a common educational environment
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
- Contact hours
- 36 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
představit aktuální možnosti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v předškolním vzdělávání |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu u konkrétního dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami nebo nadaného dítěte v MŠ |
Skills |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Lecture with a video analysis |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Written exam |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
|