Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/SO1P
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sociální podmíněnost výchovně vzdělávacího procesu - analýza aktuálních sociálních podmínek, proces socializace, enkulturace, akulturace, socializační činitelé v globalizovaném a multikulturním světě. Prostředí, jeho klasifikace a význam - charakteristika a základní typologie prostředí (makro/mezo/mikroklima), vliv prostředí na osobnost člověka. Analýza rodinného prostředí - charakteristika problémově zatížených rodin, rizikové faktory současné rodiny formy náhradní rodinné výchovy, adopce, pěstounství, spolupráce školy a rodiny. Sociálně pedagogická komunikace, sociální klima třídy/školy a možnosti jeho ovlivňování. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost - základní terminologie, teorie, přístupy, aktuální legislativa. Možnosti, příklady podpory. Podpora a vzdělávání vícejazyčných žáků. Žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním - nejčastější poruchy chování, jejich charakteristika, etiologie, možnosti pomoci, prevence. Systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR - způsoby intervence a pomoci, přehled státních i nestátních neziskových organizací, jejich služeb, aktivit, preventivních programů atd. Životní situace z pohledu sociálního a výchovného - klasifikace a příklady situací (náročné, krizové, traumatické), krizová intervence - techniky a pomoc při řešení náročných a krizových situací. Životní styl dětí a jeho utváření, pedagogika volného času - aktuální otázky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pdagogiky a teorie výchovy vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat a vysvětlit je na konkrétních příkladech z pedagogické praxe
Odborné dovednosti
orientovat se v základní pedagogické literatuře
Obecné způsobilosti
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, klasifikace rizikového chování atd. charakterizovat a vysvětlit aktuální problémy sociální pedagogiky charakterizovat systém pomoci a prvence v oblasti rizikového chování dětí
Odborné dovednosti
reflektovat klíčové problémy sociální pedagogiky kriticky vyhodnocovat sociální situace využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročných životních situací dětí využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • časopis Sociální pedagogika - Social education. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
  • BENDL, S. Nárys soviální pedagogiky. Praha: Karolinum. 2014.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • kolektiv autorů. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha: META, Pedf UK, 2019.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-247--3470-.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • STORO, J. Practical Social Pedagogy. Theorie, values and tools form working with children and young.. Bristol: The Policy Press, 2013. ISBN 978-14-780-538-5.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr