Vyučující
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální podmíněnost výchovně vzdělávacího procesu - analýza aktuálních sociálních podmínek, proces socializace, enkulturace, akulturace, socializační činitelé v globalizovaném a multikulturním světě. Prostředí, jeho klasifikace a význam - charakteristika a základní typologie prostředí (makro/mezo/mikroklima), vliv prostředí na osobnost člověka. Analýza rodinného prostředí - charakteristika problémově zatížených rodin, rizikové faktory současné rodiny formy náhradní rodinné výchovy, adopce, pěstounství, spolupráce školy a rodiny. Sociálně pedagogická komunikace, sociální klima třídy/školy a možnosti jeho ovlivňování. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost - základní terminologie, teorie, přístupy, aktuální legislativa. Možnosti, příklady podpory. Podpora a vzdělávání vícejazyčných žáků. Žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním - nejčastější poruchy chování, jejich charakteristika, etiologie, možnosti pomoci, prevence. Systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR - způsoby intervence a pomoci, přehled státních i nestátních neziskových organizací, jejich služeb, aktivit, preventivních programů atd. Životní situace z pohledu sociálního a výchovného - klasifikace a příklady situací (náročné, krizové, traumatické), krizová intervence - techniky a pomoc při řešení náročných a krizových situací. Životní styl dětí a jeho utváření, pedagogika volného času - aktuální otázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pdagogiky a teorie výchovy vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat a vysvětlit je na konkrétních příkladech z pedagogické praxe |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické literatuře |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, klasifikace rizikového chování atd. charakterizovat a vysvětlit aktuální problémy sociální pedagogiky charakterizovat systém pomoci a prvence v oblasti rizikového chování dětí |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat klíčové problémy sociální pedagogiky kriticky vyhodnocovat sociální situace využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročných životních situací dětí využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
časopis Sociální pedagogika - Social education. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
-
BENDL, S. Nárys soviální pedagogiky. Praha: Karolinum. 2014.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
kolektiv autorů. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha: META, Pedf UK, 2019.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-247--3470-.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
STORO, J. Practical Social Pedagogy. Theorie, values and tools form working with children and young.. Bristol: The Policy Press, 2013. ISBN 978-14-780-538-5.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
|