Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/SOCPG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální podmíněnost výchovně vzdělávacího procesu - analýza aktuálních sociálních podmínek výchovy - celospolečenské faktory ovlivňující výchovu, faktory ohrožení. Proces socializace, enkulturace, akulturace, socializační činitelé v globalizovaném a multikulturním světě. - Prostředí, jeho klasifikace a význam - charakteristika a základní typologie prostředí (makro/mezo/mikroklima), vliv prostředí na osobnost člověka, faktory ohrožení. Role a vliv sociálních skupin, vrstevnických skupin, subkultury. - Analýza rodinného prostředí - charakteristika rodiny, atributy zdravé fungující rodiny, charakteristika problémově zatížených rodin, rizikové faktory současné rodiny, klasifikace rodičovských postojů a jejich vliv na sebepojetí dítěte, formy náhradní rodinné výchovy, adopce, pěstounství, spolupráce školy a rodiny. - Sociálně pedagogická komunikace - charakteristika, význam, problematická místa v komunikaci, zásady a principy efektivní komunikace, empatická reakce, sociální klima třídy/školy a možnosti jeho ovlivňování. - Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost žáka, základní terminologie, teorie, přístupy včetně aktuální legislativy. Systém podpory/podpůrných opatření a pomoci. - Podpora a vzdělávání vícejazyčných žáků - základní terminologie, specifika a principy práce, analýza a vyhodnocení podpůrných opatření, přehled služeb a podpory státního i nestátního neziskového sektoru. - Žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním - nejčastější poruchy chování, jejich charakteristika, etiologie, důsledky pro osobnost dítěte (socializace a její poruchy, lhaní, záškoláctví, extrémní projevy agrese, šikana atd.,) možnosti pomoci, prevence včetně podpůrných institucí, programů. - Systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR - školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení, přehled státních i nestátních neziskových organizací, jejich služeb, aktivit, preventivních programů atd. Problematické aspekty pomáhajících profesí a institucí (osobnost pomáhajícího, např. syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího). - Životní situace z pohledu sociálního a výchovného - klasifikace a příklady situací (náročné, krizové, traumatické), krizová intervence - techniky a pomoc při řešení náročných a krizových situacích. - Životní styl dětí a jeho utváření, pedagogika volného času, aktuální otázky - komponenty zdravého životního stylu, aktuální klasifikace životního stylu, aktuální témata a problémy životního stylu, možnosti ovlivňování volného času dětí, problémy volného času. Přehled volnočasových, mimoškolních institucí).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy, vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat na konrétních příkladech
Odborné dovednosti
orientovat se v základní odborné pedagogické literatuře
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, typologie prostředí, klasifikace rizikového chování
popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a doložit jejich využití v praxi
charakterizovat systém pomáhání a prevence sociálně patologických jevů v ČR
Odborné dovednosti
reflektovat klíčové problémy sociálně pedagogické praxe
kriticky vyhodnocovat aktuální otázky a problémy sociální pedagogiky
využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročních životních situací dětí a mláděže
využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí a mládeže
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bendl, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. 2011.
  • Bendl, S., Zvírotský, M., Richterová, M. Příběh školní šikany. Praha: Karolinum. 2021.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy.. Karolinum, Praha, 2002.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
  • Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
  • Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
  • Lorenz, K. Osm smrtelných hříchů. Pyramida, Praha, 1990.
  • Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
  • Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
  • Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Praha, 1995.
  • Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470.
  • Průcha, J. Multikulturní výchova. Portál, Praha, 2001.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
  • Svoboda, Z. Sociální pedagogika. UJEP. 2011.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
  • Toffler, A. Šok z budoucnosti.. Pyramida, Praha, 1992.
  • Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
  • Vágnerová M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr