Vyučující
|
-
Holánová Karel, PhDr. Ph.D.
-
Hušková Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sociální podmíněnost výchovně vzdělávacího procesu - analýza aktuálních sociálních podmínek výchovy - celospolečenské faktory ovlivňující výchovu, faktory ohrožení. Proces socializace, enkulturace, akulturace, socializační činitelé v globalizovaném a multikulturním světě. - Prostředí, jeho klasifikace a význam - charakteristika a základní typologie prostředí (makro/mezo/mikroklima), vliv prostředí na osobnost člověka, faktory ohrožení. Role a vliv sociálních skupin, vrstevnických skupin, subkultury. - Analýza rodinného prostředí - charakteristika rodiny, atributy zdravé fungující rodiny, charakteristika problémově zatížených rodin, rizikové faktory současné rodiny, klasifikace rodičovských postojů a jejich vliv na sebepojetí dítěte, formy náhradní rodinné výchovy, adopce, pěstounství, spolupráce školy a rodiny. - Sociálně pedagogická komunikace - charakteristika, význam, problematická místa v komunikaci, zásady a principy efektivní komunikace, empatická reakce, sociální klima třídy/školy a možnosti jeho ovlivňování. - Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost žáka, základní terminologie, teorie, přístupy včetně aktuální legislativy. Systém podpory/podpůrných opatření a pomoci. - Podpora a vzdělávání vícejazyčných žáků - základní terminologie, specifika a principy práce, analýza a vyhodnocení podpůrných opatření, přehled služeb a podpory státního i nestátního neziskového sektoru. - Žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním - nejčastější poruchy chování, jejich charakteristika, etiologie, důsledky pro osobnost dítěte (socializace a její poruchy, lhaní, záškoláctví, extrémní projevy agrese, šikana atd.,) možnosti pomoci, prevence včetně podpůrných institucí, programů. - Systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR - školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení, přehled státních i nestátních neziskových organizací, jejich služeb, aktivit, preventivních programů atd. Problematické aspekty pomáhajících profesí a institucí (osobnost pomáhajícího, např. syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího). - Životní situace z pohledu sociálního a výchovného - klasifikace a příklady situací (náročné, krizové, traumatické), krizová intervence - techniky a pomoc při řešení náročných a krizových situacích. - Životní styl dětí a jeho utváření, pedagogika volného času, aktuální otázky - komponenty zdravého životního stylu, aktuální klasifikace životního stylu, aktuální témata a problémy životního stylu, možnosti ovlivňování volného času dětí, problémy volného času. Přehled volnočasových, mimoškolních institucí).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy, vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat na konrétních příkladech |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v základní odborné pedagogické literatuře |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, typologie prostředí, klasifikace rizikového chování |
popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a doložit jejich využití v praxi |
charakterizovat systém pomáhání a prevence sociálně patologických jevů v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat klíčové problémy sociálně pedagogické praxe |
kriticky vyhodnocovat aktuální otázky a problémy sociální pedagogiky |
využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročních životních situací dětí a mláděže |
využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí a mládeže |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bendl, S., Zvírotský, M., Richterová, M. Příběh školní šikany. Praha: Karolinum. 2021.
-
Bendl, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
-
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470.
|