Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do speciální pedagogiky, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru. 2. Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k osobám s postižením a znevýhodněním. 3. Historie a vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 4. Současné integrační a inkluzivní paradigma speciální pedagogiky. 5. Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení a znevýhodnění. 6. Člověk s postižením v rodině a v komunitě. 7. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením a s psychickými nebo pervazivními poruchami. 8. Speciální pedagogika osob s se smyslovým a postižením a s narušenou komunikační schopností. 9. Speciální pedagogika osob s pohybovým nebo jiným tělesným postižením a s dlouhodobým onemocněním. 10. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením. 11. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním, rizikovým chováním a poruchami sociální adaptace. 12. Základy diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice. 13. Aktuální systém péče o osoby s postižením v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání |
Orientovat se přehledově v aktuální základní školské legislativě. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se přehledově v aktuální základní školské legislativě. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit aktuální inkluzivní paradigma |
Klasifikovat vady a poruchy ve speciálněpedagogických suboborech |
Popsat situaci rodiny s postiženým členem |
Popsat systém péče o osoby s postižením |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat adekvátní postoje nezbytné pro výkon činnosti v pomáhajících profesích |
Používat aktuální terminologii v interdisciplinárním kontextu |
Kategorizovat jednotlivé skupiny osob s různými druhy postižení |
Doporučit adekvátní služby pro osoby s konkrétními druhy postižení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
JANDERKOVÁ, Dita, Jitka KENDÍKOVÁ, Jarmila KLÉGROVÁ, Iva STRNADOVÁ, Jana SWIERKOSZOVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. SPU a ADHD. Praha, 2016.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. 816 s.ISBN 978-80-262-0696-5..
|