Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPG/SPEC
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do speciální pedagogiky, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru 2. Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k jedincům s postižením 3. Historie vztahu společnosti k lidem s postižením, současné integrační paradigma speciální pedagogiky 4. Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení 5. Problematika jedinců s psychickým postižením 6. Problematika jedinců se smyslovým a řečovým postižením 7. Problematika jedinců s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním. 8. Problematika jedinců s vícečetným postižením a sociálním znevýhodněním 9. Metody diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice 10. Systém péče a legislativy v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání
Výsledky učení
student bude základně orientován v problematice sociálního zařazení osob se speciálními potřebami, v užívané terminologii a interdisciplinárních souvislostech, klasifikaci vad a poruch ve speciálně pedagogických suboborech. Získá k lidem s postižením postoje nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Samostudium,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé.. Praha: UK Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Novosad, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr