Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPG/SPECP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do speciální pedagogiky, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru. 2. Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k osobám s postižením a znevýhodněním. 3. Historie a vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 4. Současné integrační a inkluzivní paradigma speciální pedagogiky. 5. Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení a znevýhodnění. 6. Člověk s postižením v rodině a v komunitě. 7. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením a s psychickými nebo pervazivními poruchami. 8. Speciální pedagogika osob s se smyslovým a postižením a s narušenou komunikační schopností. 9. Speciální pedagogika osob s pohybovým nebo jiným tělesným postižením a s dlouhodobým onemocněním. 10. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením. 11. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním, rizikovým chováním a poruchami sociální adaptace. 12. Základy diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice. 13. Aktuální systém péče o osoby s postižením v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání
Odborné dovednosti
Systematicky pracovat s odbornou literaturou k jednotlivým tématům
Reflektovat a konstruktivně využívat základní znalosti z oblasti biologie člověka a oborů z oblasti humanitních a společenských věd
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Představit aktuální inkluzivní paradigma
Klasifikovat vady a poruchy ve speciálněpedagogických suboborech
Popsat situaci rodiny s postiženým členem
Popsat systém péče o osoby s postižením
Odborné dovednosti
Aplikovat adekvátní postoje nezbytné pro výkon činnosti v pomáhajících profesích
Používat aktuální terminologii v interdisciplinárním kontextu
Kategorizovat jednotlivé skupiny osob s různými druhy postižení
Doporučit adekvátní služby pro osoby s konkrétními druhy postižení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • JANDERKOVÁ, Dita, Jitka KENDÍKOVÁ, Jarmila KLÉGROVÁ, Iva STRNADOVÁ, Jana SWIERKOSZOVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. SPU a ADHD. Praha, 2016.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. 816 s.ISBN 978-80-262-0696-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr