Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPG/SPECZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Člověk s postižením a znevýhodněním ve společnosti: biologické a sociální aspekty postižení, hodnocení normality, vliv postižení na rozvoj osobnosti a sociálních vztahů, modely přístupu k osobám s postižením, rodina s handicapovaným členem, sociální integrace a inkluzívní trendy 2. Vzdělávání a sociální péče ve vztahu k jedincům s postižením: přehled základní legislativy, školských zařízení, sociálních služeb a sociální podpory pro osoby s postižením 3. Specifika přístupu k osobám se zrakovým postižením 4. Specifika přístupu k osobám se sluchovým postižením 5. Specifika přístupu k osobám s narušenou komunikační schopností 6. Specifika přístupu k osobám s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením 7. Specifika přístupu k osobám s mentálním postižením 8. Specifika přístupu k osobám se sociálním a sociokulturním znevýhodněním 9. Specifika přístupu k osobám s více vadami

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání
Výsledky učení
student bude orientován v problematice přístupu k osobám s postižením a znevýhodněním, v terminologii užívané v interdisciplinárních souvislostech, v klasifikaci vad a poruch a získá k lidem s postižením postoje nezbytné pro výkon pomáhajících profesí
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Keblová, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha : Septima, 2000.
  • Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • Ludíková, Libuše. Kombinované vady. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
  • Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • Potměšil, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
  • Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • Slowík. Komunikace s lidmi s postižením. Praha Portál, 2010.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr