Předmět: Speciální pedagogika pro učitele

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika pro učitele
Kód předmětu KPG/SPEU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
Obsah předmětu
Uvedení studentů do systému komplexní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu měnícího se paradigmatu speciální pedagogiky. Témata: - Speciální pedagogika, její předmět a cíle. Vymezení základních pojmů a souvislostí. Právní postavení osob se zdravotním postižením v ČR. - Přehled a charakteristika jednotlivých typů zdravotního postižení, sociálního znevýhodnění, speciálních vzdělávacích potřeb. - Základy etiologie. Prvky prevence, diagnostiky a terapie v kompetencích učitele. - Specifika přístupu k žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, psychosociální a pedagogické zvláštnosti, práce s rodinou. - Problematika přístupu k žákům a studentům se specifickými poruchami učení. - Problematika přístupu k žákům a studentům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných. - Problematika vzdělávání žáků a studentů s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením. - Problematika vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením. - Problematika vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. - Problematika vzdělávání žákům a studentů s narušenou komunikační schopností. - Problematika vzdělávání žáků a studentů s mentálním postižením. - Speciálně pedagogické přístupy a metodické postupy včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání
Výsledky učení
student porozumí základní speciálněpedagogické terminologii, zorientuje se v problematice různých druhů zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění vzhledem k různým případům žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, reflektuje a dokáže využít různé možnosti přístupu k těmto žákům a studentům integrovaným v běžných školách
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
  • Kurs integrace dětí se speciálními potřebami : příručka UNESCO pro vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-206-8.
  • Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením. 1998.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
  • Brázdil, Jan. Sociologie zdravotního postižení. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1994.
  • Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
  • Dvořák, Josef. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
  • Jesenský, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
  • Krahulcová - Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha, 1996.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
  • Langer, Stanislav. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné) : s úvodem do problematiky školní zralosti dítěte. 1. vyd. Hradec Králové : Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5.
  • Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Přinosilová, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354-1.
  • Schmidbauer, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
  • Schopler, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami : příručka pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Šenkýřová, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
  • Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Písek : Renesance, 1996.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci].. Praha, Portál, 2011. ISBN ISBN 978-80-262-0.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr