Course: Special Pedagogy for Teachers

« Back
Course title Special Pedagogy for Teachers
Course code KPG/SPEU
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
Course content
1. Special Education, its object and goal. Definitions and contexts. 2. Overview and characteristics of each type of disability and social disadvantage. 3. Introduction to ethiology. The elements of prevention, diagnosis and therapy in teacher?s competencies. 4. Specifics of access to pupils and students with special educational needs. Inclusive education and social integration of people with handicaps. 5. The issue of access to pupils and students with specific learning disabilities. 6. The issue of access to pupils and students with behaviour disorders and individuals socially or culturally disadvantaged. 7. The issue of access to pupils and students with physical disabilities, long-term illness and medical downgrading. 8. The issue of access to pupils and students with visual disabilities. 9. The issue of access to pupils and students with hearing disabilities. 10. The issue of access to pupils and students with impaired communication skills. 11. The issue of access to pupils and students with intellectual disabilities. 12. Approaches and methodological work with handicapped students, including the use of technical assistive devices and computer programs 13. Individual education plan.

Learning activities and teaching methods
Multimedia supported teaching, Textual studies, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The student has a basic overview of knowledge in human biology, philosophy and social sciences at the graduate level of secondary education.
learning outcomes
Student can: - understand the basic terminology of special pedagogy - describe various kinds of disabilities and social disadvantages in relation to various cases of students and pupils with special educational needs - reflect and use various possibilities of approaches to these pupils and students, integrated in regular schools.
teaching methods
Lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Textual studies
assessment methods
Written exam
Test
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
  • Kurs integrace dětí se speciálními potřebami : příručka UNESCO pro vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-206-8.
  • Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením. 1998.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
  • Brázdil, Jan. Sociologie zdravotního postižení. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1994.
  • Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
  • Dvořák, Josef. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
  • Jesenský, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
  • Krahulcová - Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha, 1996.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
  • Langer, Stanislav. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné) : s úvodem do problematiky školní zralosti dítěte. 1. vyd. Hradec Králové : Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5.
  • Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Přinosilová, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354-1.
  • Schmidbauer, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
  • Schopler, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami : příručka pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Šenkýřová, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
  • Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Písek : Renesance, 1996.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci].. Praha, Portál, 2011. ISBN ISBN 978-80-262-0.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester