Předmět: Speciální pedagogika pro učitele

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika pro učitele
Kód předmětu KPG/SPEUZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního paradigmatu speciální pedagogiky. Student porozumí základní speciálněpedagogické terminologii, vysvětlí problematiku různých druhů zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění vzhledem k různým případům žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, reflektuje a dokáže charakterizovat různé možnosti přístupu k těmto žákům a studentům integrovaným v běžných školách a aplikovat je v konkrétní praxi. Student navrhne a obhájí vlastní projekt (didaktickou přípravu) výukové hodiny na ZŠ se začleněním žáka se speciálním vzdělávacími potřebami. Obsahové zaměření přednášek: 1. Speciální pedagogika, její předmět a cíle. Vymezení základních pojmů a souvislostí. 2. Přehled a charakteristika jednotlivých typů zdravotního postižení a sociálního znevýhodnění. 3. Základy etiologie. Prvky prevence, diagnostiky a terapie v kompetencích učitele. 4. Specifika přístupu k žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Inkluzívní školství a sociální integrace osob se znevýhodněním. 5. Problematika přístupu k žákům a studentům se specifickými poruchami učení na ZŠ. 6. Problematika přístupu k žákům a studentům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných na ZŠ. 7. Problematika přístupu k žákům a studentům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na ZŠ. 8. Problematika přístupu k žákům a studentům se zrakovým postižením na ZŠ. 9. Problematika přístupu k žákům a studentům se sluchovým postižením na ZŠ. 10. Problematika přístupu k žákům a studentům s narušenou komunikační schopností na ZŠ. 11. Problematika přístupu k žákům a studentům s mentálním postižením na ZŠ. 12. Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů na ZŠ. 13. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání
vymezit základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v základním vzdělávání
Výsledky učení
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni základního vzdělávání
vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných na ZŠ
Odborné dovednosti
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na ZŠ
připravovat se na vyučování s podporou asistenta pedagoga na ZŠ
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných vzdělávaných na ZŠ (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
  • Kurs integrace dětí se speciálními potřebami : příručka UNESCO pro vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-206-8.
  • Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením. 1998.
  • Vyhláška MŠMT ČR č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění pozdějších předpisů). Sbírka zákonů ČR, 2016, částka 10..
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (ve znění pozdějších předpisů). Sbírka zákonů ČR, 2004, částka 190..
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
  • Brázdil, Jan. Sociologie zdravotního postižení. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1994.
  • Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
  • Dvořák, Josef. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
  • Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností.. Praha, Portál, 2007.
  • Jesenský, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Klenková, J. Logopedie.. Praha, Grada, 2006.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
  • Krahulcová - Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha, 1996.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
  • Langer, Stanislav. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné) : s úvodem do problematiky školní zralosti dítěte. 1. vyd. Hradec Králové : Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5.
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole.. Praha, Portál, 2010.
  • Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Přinosilová, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354-1.
  • Schmidbauer, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
  • Schopler, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami : příručka pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Šenkýřová, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
  • Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Písek : Renesance, 1996.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci].. Praha, Portál, 2011. ISBN ISBN 978-80-262-0.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr