Course: Social Pedagogy

« Back
Course title Social Pedagogy
Course code KPG/SPGSS
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Course content
- Social pedagogy - classification of science, current ranges of problems, trends in the development - Questions of social maturing - socialization (interiorization) and desocialization, analysis of current social conditions of pedagogy. - Social groups - classification of a social group, main characteristics, classification of social groups according to the criteria (e. g. according to the size, structure etc.), characteristics of groups of contemporaries, characteristics and behaviour of a crowd. - Environment as a socially pedagogic agent - typologies of environment (macroclimate, microclimate), local environment, influence of environment on human, threatening factors - Analysis of family environment - definition characteristics of a family, risk factors of a current family, classification of parents' attitudes and their influence on self-conception of a child. - Situations of life from an aspect of social and pedagogical view, help during solving of crisis life situations - solving techniques. - Sociocultural handicap - specifics of work with chidren of foreigners. - Pedagogic influence of spare time and its problems. - Lifestyle and its formation. - Directive and non-directive ways of intervention and systems of help. - Energetic aspect of help - burnout syndrome, help syndrome, working with energy.

Learning activities and teaching methods
Seminar
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, orientovat se v základních teoriích a přístupech v oblasti výchovy a vzdělávání
learning outcomes
orientovat se v aktuální školské legislativě pro střední vzdělávání s přihlédnutím k tématům sociální pedagogiky
definovat a na příkladech vysvětlit základní pojmy a kategorie z oblasti sociální pedagogiky (proces socializace, typy prostředí a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte školního věku, vznik a fungování sociálních skupin, krizové situace a techniky řešení, rizika sociálně patologických jevů, základní způsoby intervence a systémy pomoci ohroženým skupinám dětí), orientovat se v aktuální školské legislativě a v systému pomáhajících institucí
Skills
vyhodnotit sociální vztahy v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, aplikovat své poznatky na modelové situace, analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí SŠ a na základě toho vyhledat adekvátní způsob intervence a pomoci
teaching methods
Knowledge
Seminar
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Seminar classes
Seminar
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy.. Karolinum, Praha, 2002.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
  • Klapilová, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. UP, Olomouc, 1996.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
  • Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
  • Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
  • Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
  • Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
  • Procházka, M. Sociální pedagogika.. Praha, Grada, 2012.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
  • Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester