Vyučující
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí. Studenti porozumí sociálním vztahům v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, budou umět aplikovat své poznatky na modelové situace a budou schopni analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí ZŠ. Obsah seminářů: 1. Sociální pedagogika - vymezení předmětu, aktuální témata, současné trendy, vývoj oboru 2. Vliv prostředí na vývoj dítěte - analýza rodinného prostředí, vrstevnické skupiny, lokální a regionální prostředí 3. Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa) 4. Podstata sociálně pedagogické komunikace 5. Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích 6. Problematika volnočasové pedagogiky - charakteristika volného času dětí a mládeže 7. Otázka životního stylu a jeho utváření 8. Děti a mládež ohrožená sociálně patologickými jevy 9. Oblast pomáhání - direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci 10. Přednášky, workshopy odborníků z praxe 11. Prezentace seminárního úkolu s přesahem do pedagogické praxe v prostředí ZŠ Moodle: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4788
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, orientovat se v základních teoriích a přístupech v oblasti výchovy a vzdělávání |
Výsledky učení |
---|
definovat a na příkladech vysvětlit základní pojmy a kategorie z oblasti sociální pedagogiky (proces socializace, typy prostředí a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte školního věku, vznik a fungování sociálních skupin, krizové situace a techniky řešení, rizika sociálně patologických jevů, základní způsoby intervence a systémy pomoci ohroženým skupinám dětí), orientovat se v aktuální školské legislativě a v systému pomáhajících institucí |
Odborné dovednosti |
---|
vyhodnotit sociální vztahy v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, aplikovat své poznatky na modelové situace, analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí ZŠ a na základě toho vyhledat adekvátní způsob intervence a pomoci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy.. Karolinum, Praha, 2002.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
-
Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
-
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
-
Lorenz, K. Osm smrtelných hříchů. Pyramida, Praha, 1990.
-
Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
-
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
-
Procházka, M. Sociální pedagogika.. Praha, Grada, 2012.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
-
Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
|