Předmět: Speciální pedagogika pro MŠ a ZŠ

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika pro MŠ a ZŠ
Kód předmětu KPG/SPMZ1
Organizační forma výuky Není
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
1.Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2.Vymezení základních pojmů a předmětu speciální pedagogiky, exkurz do SPPG historie (historické souvislosti) 3.Pojetí normy a normality 4.Dítě (žák) s postižením, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5.Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení 6.Etiologické faktory postižení,možnosti prevence, sociální souvislosti 7.Integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8.Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9.Specifika přístupu k dětem se znevýhodněním 10.Aktuální otázky speciální pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11.Videoprojekce s tématikou dítě (žák) s postižením v pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12.Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
Výsledky učení
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
  • Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
  • Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
  • Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní