Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
|
Obsah předmětu
|
1.Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2.Vymezení základních pojmů a předmětu speciální pedagogiky, exkurz do SPPG historie (historické souvislosti) 3.Pojetí normy a normality 4.Dítě (žák) s postižením, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5.Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení 6.Etiologické faktory postižení,možnosti prevence, sociální souvislosti 7.Integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8.Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9.Specifika přístupu k dětem se znevýhodněním 10.Aktuální otázky speciální pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11.Videoprojekce s tématikou dítě (žák) s postižením v pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12.Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
-
Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
-
Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
-
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
|