Course: Special Needs Pedagogy for Teachers 1

« Back
Course title Special Needs Pedagogy for Teachers 1
Course code KPG/SPMZ1
Organizational form of instruction Not exists
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Course content
1. Information about course content, mapping topical special pedagogy experience and competences of students 2. Defining basic terms and subject of Special Pedagogy, historical context and development of Special Pedagogy 3. Concept of norms and normality 4. Child with a handicap, its personality and needs, teachers´ competences 5. Overview and classification of kinds of handicap 6. Etiological factors of the handicap, possibility of prevention, social context 7. Integration of children and pupils with special educational needs 8. Consultation and discussion on credit works 9. Specific approach to handicapped children 10.Topical issues of Special Pedagogy (legislation, European and world trends, sociological and philosophical aspects of integration and inclusion) 11. Watching a video with handicapped child issue in pedagogical situations (analysis, discussion). 12. Prevention, diagnostics and therapy in Special Pedagogy

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
learning outcomes
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Skills
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Self-study of literature
Seminar classes
assessment methods
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
  • Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
  • Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
  • Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter