Lecturer(s)
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
|
Course content
|
1. Information about course content, mapping topical special pedagogy experience and competences of students 2. Defining basic terms and subject of Special Pedagogy, historical context and development of Special Pedagogy 3. Concept of norms and normality 4. Child with a handicap, its personality and needs, teachers´ competences 5. Overview and classification of kinds of handicap 6. Etiological factors of the handicap, possibility of prevention, social context 7. Integration of children and pupils with special educational needs 8. Consultation and discussion on credit works 9. Specific approach to handicapped children 10.Topical issues of Special Pedagogy (legislation, European and world trends, sociological and philosophical aspects of integration and inclusion) 11. Watching a video with handicapped child issue in pedagogical situations (analysis, discussion). 12. Prevention, diagnostics and therapy in Special Pedagogy
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
learning outcomes |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Skills |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Lecture with a video analysis |
Self-study of literature |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
-
Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
-
Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
-
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
|