Předmět: Speciální pedagogika pro MŠ a ZŠ 2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika pro MŠ a ZŠ 2
Kód předmětu KPG/SPMZ2
Organizační forma výuky Není
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
1. Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SPZSMS1 2. Problematika dětí a žáků s vadami a poruchami řeči 3. Problematika dětí a žáků se sluchovým postižením 4. Problematika dětí a žáků se zrakovým postižením 5. Problematika dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených 6. Problematika dětí a žáků s mentálním postižením 7. Problematika dětí a žáků s psychickými poruchami 8. Problematika dětí a žáků s poruchami chování 9. Problematika dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí 10. Problematika dětí žáků mimořádně nadaných 11. Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů 12. Integrace handicapovaných žáků do hlavního vzdělávacího proudu, inkluzivní přístupy 13. Individuální vzdělávací plán v MŠ a ZŠ 14. Vědomostní test Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Výsledky učení
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systém těžce sluchově postižených. Praha, 1996.
  • Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno, 1998.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Škodová, E.:. Klinická logopedie. Praha, 2003.
  • Švarcová, I.:. Mentální retardace. Praha, 2001.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní