Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SPZSMS1 2. Problematika dětí a žáků s vadami a poruchami řeči 3. Problematika dětí a žáků se sluchovým postižením 4. Problematika dětí a žáků se zrakovým postižením 5. Problematika dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených 6. Problematika dětí a žáků s mentálním postižením 7. Problematika dětí a žáků s psychickými poruchami 8. Problematika dětí a žáků s poruchami chování 9. Problematika dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí 10. Problematika dětí žáků mimořádně nadaných 11. Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů 12. Integrace handicapovaných žáků do hlavního vzdělávacího proudu, inkluzivní přístupy 13. Individuální vzdělávací plán v MŠ a ZŠ 14. Vědomostní test Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Výsledky učení |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
-
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systém těžce sluchově postižených. Praha, 1996.
-
Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno, 1998.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Škodová, E.:. Klinická logopedie. Praha, 2003.
-
Švarcová, I.:. Mentální retardace. Praha, 2001.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|