Lecturer(s)
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
|
Course content
|
1. Information about course content, relation to KPG/SPZSMS1 course 2. Problems of children and pupils with speech disorders and impediments 3. Problems of children and pupils with hearing impairment 4. Problems of children and pupils with se visual impairment 5. Problems of children and pupils with physical handicap, long-term illness and physically weak 6. Problems of children and pupils with mental handicap 7. Problems of children and pupils with mental disorders 8. Problems of children and pupils with behavior problems 9. Problems of children and pupils from socially disadvantaged environment 10. Problems of exceptionally gifted children and pupils 11. Approaches and methodological procedures for work with handicapped children including technical compensation aids and computer programmes 12. Integration of handicapped pupils in the mainstream education, inclusive approaches 13. Individual educational plan in kindergarten and primary school 14. Knowledge test
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
learning outcomes |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ |
Skills |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
-
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systém těžce sluchově postižených. Praha, 1996.
-
Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno, 1998.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Škodová, E.:. Klinická logopedie. Praha, 2003.
-
Švarcová, I.:. Mentální retardace. Praha, 2001.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|