Lecturer(s)
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
? Familiarization with the content, mapping of current psycho-pedagogical experience and skills of students ? Definitions and purpose of special education, SPPG excursion into history (historical background) ? The concept of norms and normality ? Child (student) with disabilities, their personality and needs, teacher skills ? Overview and classification of different types of disability ? Etiological factors of disability, the possibility of prevention, social context ? Integration of children and pupils with special educational needs ? Consultations and discussions of compensatory processing works ? Specifics of access to children with handicaps ? Current Issues in Special Education (legislation, European and global trends, sociological and philosophical questions of integration and inclusion) ? Video with the theme of a child (student) with disabilities in educational situations (analysis, discussion) ? Prevention, diagnosis and therapy in special education
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Multimedia supported teaching, One-to-One tutorial
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ a ZŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
learning outcomes |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
Skills |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Lecture with a video analysis |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Skills |
---|
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
-
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
-
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|