Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je vybavit studenty učitelství preprimární a primární úrovně škol základními vědomostmi, dovednostmi a postoji pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. - Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SPNS1 - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s vadami a poruchami řeči, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s psychickými poruchami, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s poruchami chování, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí žáků mimořádně nadaných, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů - Inkluzivní přístupy - Individuální vzdělávací plán v MŠ a ZŠ - Vědomostní test Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu celoživotního vzdělávání pro osoby s mentálnímpostižením (SPMP ČR) nebo projektu zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Člověk v tísni, Tady a teď o.p.s.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
Výsledky učení |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v ZŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.) |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Drnková-Pavlíková, Zdena; Syllabová, Růžena. Záhada leváctví a praváctví. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
-
Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
-
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
-
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Ludíková, Libuše; Renotiérová, Marie. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
-
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|