Předmět: Speciální pedagogika NŠ2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika NŠ2
Kód předmětu KPG/SPNS2
Organizační forma výuky Není
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty učitelství preprimární a primární úrovně škol základními vědomostmi, dovednostmi a postoji pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. - Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SPNS1 - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s vadami a poruchami řeči, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s psychickými poruchami, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s poruchami chování, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí žáků mimořádně nadaných, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů - Inkluzivní přístupy - Individuální vzdělávací plán v MŠ a ZŠ - Vědomostní test Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu celoživotního vzdělávání pro osoby s mentálnímpostižením (SPMP ČR) nebo projektu zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Člověk v tísni, Tady a teď o.p.s.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
Výsledky učení
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v ZŠ
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v ZŠ
Odborné dovednosti
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.)
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
  • Drnková-Pavlíková, Zdena; Syllabová, Růžena. Záhada leváctví a praváctví. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
  • Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
  • Ludíková, Libuše; Renotiérová, Marie. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
  • Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
  • Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní