Lecturer(s)
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
? Familiarization with the content, link to the course topics of KPG/SPNS1 ? The issue of children and pupils with speech defects and disorders ? The issue of children and pupils with hearing impairment ? The issue of children and pupils with visual disabilities ? The issue of children and pupils with physical disabilities and long-term illnesses ? The issue of children and pupils with intellectual disabilities ? The issue of children and pupils with mental disorders ? The issue of children and pupils with behavioural ? The issue of children and pupils from socially disadvantaged backgrounds ? The issue of children of exceptionally gifted pupils ? Approaches and methodological work with handicapped students, including the use of technical assistive devices and computer programs ? Integration of disabled pupils into mainstream education, inclusive approaches ? Individual education plan
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Self-study of literature
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
learning outcomes |
---|
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v ZŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v ZŠ |
Skills |
---|
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.) |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Self-study of literature |
Lecture supplemented with a discussion |
Lecture with a video analysis |
Seminar classes |
Skills |
---|
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Drnková-Pavlíková, Zdena; Syllabová, Růžena. Záhada leváctví a praváctví. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
-
Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
-
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
-
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Ludíková, Libuše; Renotiérová, Marie. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
-
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|