Předmětem praxe je praktická činnost na studentem vybraném, jednom z celkových třech nabízených pracovišť v oblasti speciální pedagogiky. 1. Individuální práce s člověkem s mentálním či kombinovaným postižením v programu volnočasových aktivit ZKUSME TO v organizaci Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením o.s. ? Okresní organizací v Plzni. Student se po úvodním školení stává asistentem člověku s mentálním či kombinovaným postižením. Prostřednictvím setkávání mu umožňuje kontakt s populací bez postižení, nácvik sociálních dovedností a pomáhá mu věnovat se koníčkům, kterým by se bez jeho(jí) pomoci mohl věnovat jen velmi obtížně. 2. Programy ?Individuální doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí? Mentoring mladistvého ze sociálně znevýhodněného prostředí? realizovaného Společností Tady a Teď, o.p.s. V rámci programu jsou studenti seznámeni s problémy těchto dětí a mládeže ve výchovně vzdělávacím procesu a nabízí možnost blíže poznat specifika jejich rodinného prostředí. Pro děti je doučování nenahraditelnou součástí přípravy do školy. Program doučování v rodinném prostředí či program Mentoring vede děti a mládež k větší motivaci, dlouhodobějšímu zájmu a tedy i k lepším výsledkům. 3. Projekt ?MODRÁSEK? je určen dětem s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením nebo s poruchami autistického spektra ve věku do 15 let (dále jen klient) a jeho cílem je umožnit těmto dětem účastnit se volnočasových aktivit, zájmových kroužků, příměstských táborů či jiných aktivit poskytovaných organizací Motýl o.s. Student působí v projektu jako osobní asistent klienta. Spolu s klientem se účastní předem dohodnutých aktivit, popř. dalších akcí pořádaných o.s Motýl. Povinností každého asistenta je vést dokumentaci zaznamenávající průběh konkrétního programu a napsat závěrečnou reflexi. Před samotným zahájením praxe je student odborně zaškolen (poskytování první pomoci, přístup a komunikace s klienty se zdravotním postižením, zpracovávání dokumentace), je mu poskytována metodická podpora a každý se v průběhu programu účastní 3 setkání supervizního charakteru. Po ukončení programu dostává student osvědčení o absolvování praxe v programu. Praxe má dotaci 3 hodin týdně po dobu celého semestru. V průběhu praxe má student možnost kdykoliv požádat vyučující praxe o konzultaci. V nadcházejícím semestru praxe pokračuje předmětem KPG/SPPD.
|
student analyzuje způsoby vzdělávání žáků se speciálními potřebami na různých typech škol - speciální mateřská škola, základní škola se specializovanou třídou, základní škola s integrativním programem, základní školy praktické, základní školy speciální, přičemž výběr škol realizuje s ohledem na svůj studovaný obor. Na základě reflexe vlastní zkušenosti z různě zaměřených praxí (praxe náslechová, asistenční a výstupová) student zaujímá postoj k různým podobám vzdělávání žáků se speciálními potřebami a dokáže tento postoj podložit argumenty |
-
Černá, M. Základy psychopedie. UK Praha, 1995.
-
Černá,M. Cvičíme s mentálně postiženými dětmi. &.
-
Hadj Moussová, Z. Postoje učitelů k integraci postižených dětí do ZŠ, čas. Speciální pedagogika roč. č. 6. 1996.
-
Kocurová, M. Postoje učitelů k integraci žáků se zdravotním postižením do běžných škol. Konference "Integrace znamení doby". Praha, 1996.
-
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-705-X.
-
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
Kutálková, D. Logopedická prevence. Portál, Praha, 1996.
-
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
-
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
-
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Spousta, J. Speciální pedagogická diagnostika etopedická.
-
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie mpro pomáhající profese. Portál, 1999.
-
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu : [Určeno pro posl. pedag. fak.]. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-582-3.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.
|