Předmět: Praxe souvislá 2 - sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Praxe souvislá 2 - sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/SPPS2
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
Souvislá odborná praxe ve vybrané organizaci (instituci) relevantní ve vztahu k studijnímu programu Sociální pedagogika je zaměřena na vlastní přímou práci s jedincem či skupinou pod supervizí odborného pracovníka (koordinátora praxe). Kurz obsahuje třítýdenní souvislou praxi na vybraném pracovišti. Pro výkon souvislé odborné praxe jsou vymezeny poslední 3 týdny v semestru, denně od cca 8:00 - 15:00 hodin dle uvážení a potřeb pracoviště odborné praxe a studentovy domluvy s pracovištěm. Na konkrétním průběhu praxe se student domlouvá s koordinátorem praxe. Průběh praxe student zaznamenává na záznamový arch pro výkon praxe, který dává ke kontrole a podpisu koordinátorovi praxe a předkládá k průběžné reflexi v rámci kolokvia.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 105 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní pedagogickou terminologii, orientovat se ve fungování výchovně vzdělávacích (pomáhajících) institucích
Odborné dovednosti
reflektovat poznatky, dovednosti a zkušenosti získané v rámci odborné praxe
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a charakterizovat vybranou organizaci (pracoviště): způsoby práce, cílovou skupinu, sociální vztahy, specifika instituce atd.
Odborné dovednosti
ověřit si a konfrontovat teoretická východiska studijního programu v praxi
získat a rozvíjet základní profesní kompetence relevantní ve vztahu k studijnímu programu
průběžně zpravovávat záznamy z odborné praxe prostřednictvím profesního portfolia
průběžně vyhodnocovat a stimulovat proces identifikace pomáhajícího pracovníka
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-002-3.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce, podklady ke stážím a ke kazuistickým seminářům. Praha: Slon, 2000. ISBN 978-80-8585-00-1.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí v pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr