Předmět: Sociální patologie 2

« Zpět
Název předmětu Sociální patologie 2
Kód předmětu KPG/SPT2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
" Poruchy chování dětského věku 1. týden " Agresivita - přehled teorií, příčiny, projevy, prevence 2. týden " Sebevražednost, autoagresivita - medicínský, psychologický a sociologický pohled 3. týden " Šikanování - příčiny, řešení, prevence 4. týden " Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte 5. týden " Násilí v rodině mimo CAN 6. týden " Delikvence nezletilých, kriminalita mladistvých a dospělých 7. týden " Deviace v oblasti sexuálního chování 8. týden " Homosexualita 9. týden " Drogová závislost - přehled, příčiny, diagnostika, týmový terapeutický přístup, prevence 10. týden " Xenofobie, rasismus, specifika rómského etnika 11. týden " Problematika sekt 12. týden " Vězeňství - historie, systém, postpenitenciární péče 13. týden

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvování předmětu KPG/SPT
Výsledky učení
vědomosti o etiologii a symptomatice jednotlivých sociálně patologických jevů, získání základních dovedností k jejich rozpoznávání a prevenci. Získání základní orientace v systému reedukačních zařízení
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Bendl, S. Strašidlo nekázně. Praha,, 1998.
  • Čálek, Oldřich. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-590-4.
  • Čermák, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou : Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
  • Fromm, Erich. Anatomie lidské destruktivity : můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-232-4.
  • Jedlička, R., Koťa, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů. Karolinum Praha, 1998.
  • Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 2. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5.
  • Koukolík, František. O vztahu lidského mozku a chování : Strukturální a funkční podklady některých neuropsychiatrických chorob. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-276-1.
  • Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
  • Langová, Marta; Vacínová, Marie. Jak se to chováš?!. Praha : Empatie, 1994. ISBN 80-901618-5-5.
  • Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
  • Nešpor, Karel. Prevence trestné činnosti související s návykovými látkami. Praha, Trivis, 1998.
  • Nešpor, Karel. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Praha, Sportpropag, 1998.
  • Nožina, Miroslav. Svět drog v Čechách. Praha : KLP, 1997. ISBN 80-85917-36-X.
  • Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  • Říčan, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak : dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-410-9.
  • Schreiber, Hermann. Nejstarší řemeslo : kulturní dějiny prostituce. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0363-9.
  • Spousta, Vladimír. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. Dotisk 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0172-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vocilka, Miroslav. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. 2. vyd. Praha : TECH - MARKET, 1996. ISBN 80-902134-5-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr