Předmět: Specif. vývojové poruchy učení a chování

« Zpět
Název předmětu Specif. vývojové poruchy učení a chování
Kód předmětu KPG/SPUCH
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
  • Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. Lateralita - vztah k dominanci mozkových center, projevy asymetrie, ontogeneze laterality, genotyp, fenotyp. Lateralita - dělení typů laterality, rizikové typy laterality. Lateralita - orientační a komplexní diagnostika. Lateralita - výchova leváka, vztah k levákům v historii. LMD - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny a výskyt syndromu. LMD - symptomatologie, ontogeneze dítěte s LMD. LMD - diagnostika syndromu. LMD- terapie a výchova dítěte se zaměřením na možnosti ZŠ. Specifické vývojové poruchy učení - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny, výskyt syndromu. SVPU - neurofyziologie poruch, vztah laterality, řeči a výuky čtení. SVPU - dělení typů dyslexie. SVPU - diagnostika dyslekticko-dysortografického syndromu. SVPU - metodika nápravy dyslekticko-dysortografických obtíží. SVPU - typologie a diagnostika dyskalkulie. SVPU - náprava dyskalkulií. Organizace péče o žáky s poruchami učení, příslušné legislativní normy. Užití speciálních pomůcek a programů v nápravě poruch učení. Individuální vzdělávací plán.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky
Odborné dovednosti
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
Odborné dovednosti
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
  • Babtie, Patricia; Emerson, Jane. Dítě s dyskalkulií ve škole. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
  • Fasnerová, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
  • Jucovičová, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vydání druhé. 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
  • Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
  • Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Ptáček Radek, Ptáčková Hana. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
  • Reimann-Höhn Uta. ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. 2018. ISBN 978-80-262-1362-8.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
  • Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
  • Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
  • Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
  • Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
  • Zelinková, Olga. Dyspraxie : vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
  • Žáčková, Hana; Jucovičová, Drahomíra. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní