Předmět: Sociální práce ve školství

« Zpět
Název předmětu Sociální práce ve školství
Kód předmětu KPG/SPŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Podmínky pro výkon školské sociální práce v prostředí ČR a mezinárodně, 2.-3. Východiska školské sociální práce, 4.-5. Stěžejní problémové okruhy sociální práce ve škole, 6.-7. Provázanost oborů sociální práce, sociální pedagogika a speciální pedagogika, 8.-9. Sociální práce a sociální poradenství ve škole, 10.-11. Role sociálního pracovníka v organizacích poskytující vzdělávací, sociální a volnočasové aktivity, 12.-13. Význam mezioborové a mezisektorové spolupráce ve školské sociální práci.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student disponuje základními poznatky v oblasti společenských věd min. na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání obohacenými osvojenými znalostmi z kurzů společensko vědního základu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Rozumět potřebám žáků v širším kontextu jejich sociálního prostředí.
Rozumět možnostem mezioborové spolupráce.
Rozumět roli sociálního pracovníka ve školských institucích.
Odborné dovednosti
Orientovat se v možnostech sociální práce ve školství.
Umět používat nástroje pro zjišťování názoru dítěte a mapování situace dítěte v rodině i ve škole.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Felcmanová, L. a kol. Metodika ke katalogu podpůrných opatření - k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2015.
  • Felcmanová, L.; Habrová, M. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění - dílčí část. Olomouc: UP, 2015.
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010.
  • Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003.
  • Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
  • Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: UP, 2015.
  • MPSV. Sešit Sociální práce. Role sociálního pracovníka ve školství.. Praha: MPSV, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr