Předmět: Srovnávací pedagogika

« Zpět
Název předmětu Srovnávací pedagogika
Kód předmětu KPG/SRPG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Základem předmětu je objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém se zřetelem k přesahům v mezinárodním kontextu. Studenti se seznámí s počátky oboru a prostředky, metodami srovnávací pedagogiky. Cílem předmětu je také seznámit studenty se současnými trendy a tendencemi ve vzdělávací praxi. Studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích. Obsahové zaměření přednášek: 1. Vymezení předmětu srovnávací pedagogiky 2. Objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém 3. Prostředky, metody srovnávací pedagogiky 4. Současné tendence ve vzdělávací praxi v mezinárodním kontextu 5. Evropská politika ve vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky
Výsledky učení
studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávycí praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu : Sborník. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-546-7.
  • Bauer,Winfried, M. Tyranie blahobytu. Praha, Volvox globator, 1997.
  • Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Komenský, Jan Amos. Vševýchova : Pampaedia. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství, 1948.
  • Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  • LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím : Křesťanská akademie, 1987.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika.. Praha Portál, 2006. ISBN ISBN 80-7367-155-.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Toffler, Alvin. Šok z budoucnosti. 1. vyd. Praha : Práce, 1992. ISBN 80-208-0160-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr