Course: Comparative Pedagogy

« Back
Course title Comparative Pedagogy
Course code KPG/SRPG
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Course content
7. Defining the subject of comparative education 8. Clarification of the central concepts of the field: education, school as an institution, school system, educational system 9. Means, the method of comparative education 10. Current trends in educational practice in an international context 11. European policy in education 12. Didactic test 13. Evaluation

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Individual study, Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic overview of knowledge in social sciences at graduate level of secondary education is supposed. Basic orientation in pedagogic nomenclature, especially from areas common pedagogy.
learning outcomes
Students will focus on various approaches to learning, to understand the reasons for the emergence of alternative educational systems. They will be able to apply a comparative approach to education policy and practice of education (school system). They also will understand the reasons for differences in education systems of others countries.
teaching methods
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Individual study
assessment methods
Combined exam
Seminar work
Recommended literature
  • Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu : Sborník. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-546-7.
  • Bauer,Winfried, M. Tyranie blahobytu. Praha, Volvox globator, 1997.
  • Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Komenský, Jan Amos. Vševýchova : Pampaedia. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství, 1948.
  • Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  • LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím : Křesťanská akademie, 1987.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika.. Praha Portál, 2006. ISBN ISBN 80-7367-155-.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Toffler, Alvin. Šok z budoucnosti. 1. vyd. Praha : Práce, 1992. ISBN 80-208-0160-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester