Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základem předmětu je objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém se zřetelem k přesahům v mezinárodním kontextu. Studenti se seznámí s počátky oboru a prostředky, metodami srovnávací pedagogiky. Cílem předmětu je také seznámit studenty se současnými trendy a tendencemi ve vzdělávací praxi se zřetelem k modelům řízení ve školství. Studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích. Obsahové zaměření : 1. Vymezení předmětu srovnávací pedagogiky 2. Objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém 3. Prostředky, metody srovnávací pedagogiky 4. Současné tendence ve vzdělávací praxi v mezinárodním kontextu 5. Evropská politika ve vzdělávání (modely řízení školství v EU) Informace ke kombinované nebo distanční formě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se věcně a funkčně v základním pedagogickém pojmosloví |
Znát základní charakteristiku pedagogických disciplín |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat s oporou znalostí základní teorie aktuální pedagogické dokumenty |
Umět věcně a nezaujatě s kritickým přístupem pracovat s otevřenými zdroji ( legislativa, statistika, média) |
Využívat komparativní postupy v odborné práci |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát oborové pojmosloví, základní přístupy a témata srovnávací pedagogiky |
Orientovat se v různých přístupech ke vzdělávání a rozumět důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích |
Rozumět důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů |
Znát specifické rysy českého vzdělávacího systému |
Odborné dovednosti |
---|
Pracovat kriticky s otevřenými daty o školství a vzdělávacích politikách v České republice a Evropské unii |
Aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. |
Provést vlastní komparativní projekt ve svém aprobačním oboru, na zvoleném typu školy |
Inspirovat se pro svou pedagogickou práci ve vzdělávacím a školském systému jiného národního či kulturního kontextu |
Argumentovat odlišnosti a jedinečnosti ve školské praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Sborník. Praha, Karolinum, 1992.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž, Spirála, 1995.
-
LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál,, 1997.
-
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. praha, Portál, 1999.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
-
Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, vlast. nákl, 1994.
-
RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.
|