Předmět: Srovnávací pedagogika

« Zpět
Název předmětu Srovnávací pedagogika
Kód předmětu KPG/SRPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Základem předmětu je objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém se zřetelem k přesahům v mezinárodním kontextu. Studenti se seznámí s počátky oboru a prostředky, metodami srovnávací pedagogiky. Cílem předmětu je také seznámit studenty se současnými trendy a tendencemi ve vzdělávací praxi se zřetelem k modelům řízení ve školství. Studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích. Obsahové zaměření : 1. Vymezení předmětu srovnávací pedagogiky 2. Objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém 3. Prostředky, metody srovnávací pedagogiky 4. Současné tendence ve vzdělávací praxi v mezinárodním kontextu 5. Evropská politika ve vzdělávání (modely řízení školství v EU) Informace ke kombinované nebo distanční formě

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se věcně a funkčně v základním pedagogickém pojmosloví
Znát základní charakteristiku pedagogických disciplín
Odborné dovednosti
Analyzovat s oporou znalostí základní teorie aktuální pedagogické dokumenty
Umět věcně a nezaujatě s kritickým přístupem pracovat s otevřenými zdroji ( legislativa, statistika, média)
Využívat komparativní postupy v odborné práci
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát oborové pojmosloví, základní přístupy a témata srovnávací pedagogiky
Orientovat se v různých přístupech ke vzdělávání a rozumět důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích
Rozumět důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů
Znát specifické rysy českého vzdělávacího systému
Odborné dovednosti
Pracovat kriticky s otevřenými daty o školství a vzdělávacích politikách v České republice a Evropské unii
Aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe.
Provést vlastní komparativní projekt ve svém aprobačním oboru, na zvoleném typu školy
Inspirovat se pro svou pedagogickou práci ve vzdělávacím a školském systému jiného národního či kulturního kontextu
Argumentovat odlišnosti a jedinečnosti ve školské praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Sborník. Praha, Karolinum, 1992.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž, Spirála, 1995.
  • LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál,, 1997.
  • Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. praha, Portál, 1999.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
  • Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, vlast. nákl, 1994.
  • RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr