Lecturer(s)
|
|
Course content
|
The basis of the course is to clarify the central concepts of the field: education, school as an institution, school system, educational system with regard to overlaps in the international context. Students will learn the beginnings of industry and resources, methods of comparative education. The aim of the course is to acquaint students with current trends and tendencies in educational practice. Defining the subject of comparative education Clarification of the central concepts of the field: education, school as an institution, school system, educational system Means, the method of comparative education Current trends in educational practice in an international context European policy in education
|
Learning activities and teaching methods
|
Individual study, Seminar
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Orientovat se věcně a funkčně v základním pedagogickém pojmosloví |
Znát základní charakteristiku pedagogických disciplín |
Skills |
---|
Analyzovat s oporou znalostí základní teorie aktuální pedagogické dokumenty |
Umět věcně a nezaujatě s kritickým přístupem pracovat s otevřenými zdroji ( legislativa, statistika, média) |
Využívat komparativní postupy v odborné práci |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Znát oborové pojmosloví, základní přístupy a témata srovnávací pedagogiky |
Orientovat se v různých přístupech ke vzdělávání a rozumět důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích |
Rozumět důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů |
Znát specifické rysy českého vzdělávacího systému |
Skills |
---|
Pracovat kriticky s otevřenými daty o školství a vzdělávacích politikách v České republice a Evropské unii |
Aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. |
Provést vlastní komparativní projekt ve svém aprobačním oboru, na zvoleném typu školy |
Inspirovat se pro svou pedagogickou práci ve vzdělávacím a školském systému jiného národního či kulturního kontextu |
Argumentovat odlišnosti a jedinečnosti ve školské praxi |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Individual study |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Seminar work |
Combined exam |
Project |
Recommended literature
|
-
Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Sborník. Praha, Karolinum, 1992.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž, Spirála, 1995.
-
LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál,, 1997.
-
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. praha, Portál, 1999.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
-
Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, vlast. nákl, 1994.
-
RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.
|