Course: Comparative Pedagogy

« Back
Course title Comparative Pedagogy
Course code KPG/SRPN
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Course content
The basis of the course is to clarify the central concepts of the field: education, school as an institution, school system, educational system with regard to overlaps in the international context. Students will learn the beginnings of industry and resources, methods of comparative education. The aim of the course is to acquaint students with current trends and tendencies in educational practice. Defining the subject of comparative education Clarification of the central concepts of the field: education, school as an institution, school system, educational system Means, the method of comparative education Current trends in educational practice in an international context European policy in education

Learning activities and teaching methods
Individual study, Seminar
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Orientovat se věcně a funkčně v základním pedagogickém pojmosloví
Znát základní charakteristiku pedagogických disciplín
Skills
Analyzovat s oporou znalostí základní teorie aktuální pedagogické dokumenty
Umět věcně a nezaujatě s kritickým přístupem pracovat s otevřenými zdroji ( legislativa, statistika, média)
Využívat komparativní postupy v odborné práci
learning outcomes
Knowledge
Znát oborové pojmosloví, základní přístupy a témata srovnávací pedagogiky
Orientovat se v různých přístupech ke vzdělávání a rozumět důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích
Rozumět důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů
Znát specifické rysy českého vzdělávacího systému
Skills
Pracovat kriticky s otevřenými daty o školství a vzdělávacích politikách v České republice a Evropské unii
Aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe.
Provést vlastní komparativní projekt ve svém aprobačním oboru, na zvoleném typu školy
Inspirovat se pro svou pedagogickou práci ve vzdělávacím a školském systému jiného národního či kulturního kontextu
Argumentovat odlišnosti a jedinečnosti ve školské praxi
teaching methods
Knowledge
Seminar
Individual study
Self-study of literature
assessment methods
Seminar work
Combined exam
Project
Recommended literature
  • Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Sborník. Praha, Karolinum, 1992.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž, Spirála, 1995.
  • LIŠKOVÁ, V. Jaká je škola u mě doma.. Praha, META, 2012. ISBN ISBN 978-80-260-2.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál,, 1997.
  • Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. praha, Portál, 1999.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
  • Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, vlast. nákl, 1994.
  • RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha ISV, 2003. ISBN ISBN 80-86642-17.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester