Předmět: Seminář k technice psaní stud. prací

« Zpět
Název předmětu Seminář k technice psaní stud. prací
Kód předmětu KPG/STPSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je získání základních dovedností vědecké práce, zpracování odborného textu a řešení výzkumného úkolu. Student/ka si osvojí základní dovednosti v oblasti zpracování projektu závěrečné práce. Student/ka získá znalostní a dovednostní základ pro aplikaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu v oblasti sociální práce. Témata Volba tématu a volba vedoucího práce. Typy závěrečných prací, Teoretické zakotvení práce Formulace ústřední výzkumné otázky a hypotéz. Volba vzorku. Volba metody výzkumu. Práce s literaturou a jinými prameny. Smysl konzultací, příprava na konzultace, využívání konzultací. Formy odborného textu. Výčet a charakteristika forem odborného textu. Překryv s publicistikou. Rozbor jednotlivých forem odborného textu z hlediska účelu a záměru autora. Postup při psaní odborného textu. Záměr autora, základní koncept, výběr formy odborného textu ve vztahu k cíli sdělení. Stavba odborného textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Seminář
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět předpokládá základní orientaci ve vědách o člověku a promyšlený koncept kvalifikační práce
Výsledky učení
student získá absolvováním předmětu základní orientaci v metodologické literatuře, dovednosti formulování výzkumného problému, strukturace a koncipování odborného textu, volby výzkumných metod a vzorku, užívání odborného jazyka a aplikace zásad etiky vědecké práce
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.
  • Mills, Charles Wright. Sociologická imaginace. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-86429-04-0.
  • Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
  • Murray D.M. Write to learn.Iind. Rinehart and Winston, New York, 1987.
  • Průcha, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
  • Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
  • Strunk, William, Jr. The elements of style. 3rd ed. New York ; Macmillan Publishing, 1979. ISBN 0-02-418200-I.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -