Předmět: Systémy výchovy ke zdraví a podpora zdraví

« Zpět
Název předmětu Systémy výchovy ke zdraví a podpora zdraví
Kód předmětu KPG/SVKZN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Výchova ke zdraví a její legislativní rámec. 2. Historie výchovy ke zdraví z pohledu legislativního rámce. 3. Výchova ke zdraví jakou součást komplexní prevence nemocí. 4. Strategické dokumenty výchovy ke zdraví. 5. Světová zdravotnická organizace: celosvětové a celonárodní: WHO základní charakteristika a její význam v současné době. 6. Instituce podporující zdraví a prevenci nemocí. Státní správa v ochraně veřejného zdraví. 7. Projektová legislativní činnost v oblasti podpory zdraví. Přehled legislativy: úkoly státních orgánů v ochraně veřejného zdraví. 8. Veřejné zdravotní pojištění v ČR: význam veřejného zdravotního pojištění, účastníci veřejného zdravotního pojištění, práva a povinnosti pojištěnce. 9. Programy podporující zdraví. 10. Implementace legislativního rámce výchovy ke zdraví do běžných přístupů ve výchově ke zdraví. 11. Interpretace jednotlivých dokumentů směřující k podpoře zdraví. 12. Současné problémy v organizování a naplňování výchovy ke zdraví 13. Shrnutí, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v propedeutice výchovy ke zdraví
Odborné dovednosti
základní orientace v propedeutice výchovy ke zdraví
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat jednotlivé koncepce podpory zdraví a prevence nemocí
- charakterizovat světové a regionální instituce podpory zdraví a prevence nemocí
- uvést faktory ohrožující zdraví člověka
Odborné dovednosti
- vhodně zvolit možnosti celostního přístupu podpory zdraví
- realizovat koncepce podpory zdraví a prevence nemoci v oblasti školního vzdělávání
- zaujmout konstruktivní stanovisko k jednotlivým přístupům podpory zdraví a koncepce výchovy ke zdraví
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • EWLES Linda a Ina SIMMER. Promoting Health: A Pratical Guide Second Edition.. London: Scutari Press,, 1992. ISBN 1-871364-73-6.
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví.. Praha, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • MAURITZOVÁ, Ilona. et al. Zdraví a péče o člověka v 21. století.. Plzeň: ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-908-1.
  • STREJČKOVÁ, Alice. et al. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha, 2011. ISBN 978-80-7168-943-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr