Vyučující
|
-
Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Výchova ke zdraví a její legislativní rámec. 2. Historie výchovy ke zdraví z pohledu legislativního rámce. 3. Výchova ke zdraví jakou součást komplexní prevence nemocí. 4. Strategické dokumenty výchovy ke zdraví. 5. Světová zdravotnická organizace: celosvětové a celonárodní: WHO základní charakteristika a její význam v současné době. 6. Instituce podporující zdraví a prevenci nemocí. Státní správa v ochraně veřejného zdraví. 7. Projektová legislativní činnost v oblasti podpory zdraví. Přehled legislativy: úkoly státních orgánů v ochraně veřejného zdraví. 8. Veřejné zdravotní pojištění v ČR: význam veřejného zdravotního pojištění, účastníci veřejného zdravotního pojištění, práva a povinnosti pojištěnce. 9. Programy podporující zdraví. 10. Implementace legislativního rámce výchovy ke zdraví do běžných přístupů ve výchově ke zdraví. 11. Interpretace jednotlivých dokumentů směřující k podpoře zdraví. 12. Současné problémy v organizování a naplňování výchovy ke zdraví 13. Shrnutí, evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v propedeutice výchovy ke zdraví |
Odborné dovednosti |
---|
základní orientace v propedeutice výchovy ke zdraví |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat jednotlivé koncepce podpory zdraví a prevence nemocí |
- charakterizovat světové a regionální instituce podpory zdraví a prevence nemocí |
- uvést faktory ohrožující zdraví člověka |
Odborné dovednosti |
---|
- vhodně zvolit možnosti celostního přístupu podpory zdraví |
- realizovat koncepce podpory zdraví a prevence nemoci v oblasti školního vzdělávání |
- zaujmout konstruktivní stanovisko k jednotlivým přístupům podpory zdraví a koncepce výchovy ke zdraví |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
EWLES Linda a Ina SIMMER. Promoting Health: A Pratical Guide Second Edition.. London: Scutari Press,, 1992. ISBN 1-871364-73-6.
-
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví.. Praha, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
MAURITZOVÁ, Ilona. et al. Zdraví a péče o člověka v 21. století.. Plzeň: ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-908-1.
-
STREJČKOVÁ, Alice. et al. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha, 2011. ISBN 978-80-7168-943-0.
|