Předmět: Otázky aplikované speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Otázky aplikované speciální pedagogiky
Kód předmětu KPG/SZAO
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student prezentuje návrh postupu řešení vylosované praktické aplikace a reaguje na otázky ze strany komise. Hodnotí se odborná úroveň prezentovaných poznatků včetně znalosti relevantních tuzemských i cizojazyčných odborných zdrojů, schopnost studenta samostatně pracovat s aktuálními oborovými informacemi, schopnost kritického myšlení, kontextuální pochopení vybrané životní situace a celková úroveň studentovy komunikace a vystupování. Konkrétní životní situace nejsou předem známy. Student se řídí předem definovanými parametry (věk, pohlaví, typ zdravotního postižení, psychosociální a ekonomický status jedince s postižením, socio-ekonomické zázemí rodiny (je-li), zdravotní stav, demografická poloha bydliště jedince s postižením). V průběhu studia se student na zvládnutí tohoto typu státní zkoušky průběžně a systematicky připravuje nejen absolvováním předmětů teoretického základu, ale především absolvováním průběžných a souvislých praxí a tvorbou vlastního studijního portfolia a jeho průběžnou reflexí na kolokviích k praxím. Na základě vylosování uvedených parametrů student navrhne plán komplexní podpory včetně opatření a doporučení v rámci primární prevence, sekundární a případně terciární prevence. Své profesní kompetence dokladuje student skrze jím vypracované studijní portfolio.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů a obhájení studentského portfolia před zkušební komisí
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
Odborné dovednosti
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami.
Integrovat dovednosti z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů
Syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu.
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.
Odborné dovednosti
Orientovat se v odborné speciálně - pedagogické literatuře včetně zdrojů cizojazyčných.
Integrovat dovednosti a postoje z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Praktická zkouška,
Portfolio,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb..
  • BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, L.; VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
  • BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství.. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • ČADILOVÁ, V.; JÜN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  • ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem.. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-88163-15-2.
  • DRTÍLKOVÁ, J.; ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD.. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
  • FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením).. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
  • HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky.. Brno:, 2014. ISBN 978-80-210-7150-6.
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Kosmas, 1999. ISBN 80-902-0818-5.
  • JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
  • JÜN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • OPATŘILOVÁ D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5708-1.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • STEHLÍKOVÁ, M. Život s vysokou inteligencí? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
  • Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
  • ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; TOSSEBRO, J. Active citizenship and community living in Europe? Current policy, practice and research.. Londýn, 2017. ISBN 9781138652880.
  • VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • WINKLER, J. Organizace implementačního procesu: institucionální hledisko analýzy.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7822-2.
  • ZILCHER, R.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr