Course: Educational and psychological propedeutics in special education

« Back
Course title Educational and psychological propedeutics in special education
Course code KPG/SZAO
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Course content
The student presents a proposal for the procedure of solution of the drawn practical application and responds to questions from the commission. Evaluated dimensions are as follow: level of the presented knowledge, including the knowledge of the relevant domestic and foreign language literature review, the ability of the student to work independently with current professional information, critical thinking, the contextual understanding of the selected life situation and the overall level of student communication and performance.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject vindicate students' portfolios before board of examiners.
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
Skills
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami.
Integrovat dovednosti z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
By successful completion of the test, students demonstrate that they are able to identify the key findings of field of study, make them correlate and are able to apply them to solve real problems.
Syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu.
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.
Skills
Orientovat se v odborné speciálně - pedagogické literatuře včetně zdrojů cizojazyčných.
Integrovat dovednosti a postoje z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Practical exam
Portfolio
Oral exam
Recommended literature
  • Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb..
  • BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, L.; VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
  • BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství.. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • ČADILOVÁ, V.; JÜN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  • ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem.. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-88163-15-2.
  • DRTÍLKOVÁ, J.; ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD.. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
  • FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením).. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
  • HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky.. Brno:, 2014. ISBN 978-80-210-7150-6.
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Kosmas, 1999. ISBN 80-902-0818-5.
  • JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
  • JÜN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • OPATŘILOVÁ D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5708-1.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • STEHLÍKOVÁ, M. Život s vysokou inteligencí? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
  • Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
  • ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; TOSSEBRO, J. Active citizenship and community living in Europe? Current policy, practice and research.. Londýn, 2017. ISBN 9781138652880.
  • VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • WINKLER, J. Organizace implementačního procesu: institucionální hledisko analýzy.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7822-2.
  • ZILCHER, R.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester