Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/SZKSP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky. Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokážou, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů. Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce a je sledována aplikace odborných sociálně pedagogických znalostí, dovedností a postojů na studovaný obor a odbornou praxi (předložení reflexí z absolvované odborné praxe). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v odborné literatuře vztahující se k studovanému oboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
Získat předepsaný počet kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Odborné dovednosti
analyzovat základní pedagogické kategorie
aplikovat teorii do pedagogické praxe
Výsledky učení
Odborné znalosti
úspěšným absolvováním zkoušky prokázat schopnost identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů, aplikovat sociálně pedagogické znalosti, dovednosti a postoje na studovaný obor a sociálně pedagogickou praxi, orientovat se v odborné literatuře
Odborné dovednosti
Integrovat odborné znalosti, dovednosti a postoje z disciplín studovaného oboru, využívat odbornou literaturu při syntetizaci poznatků, pracovat s odbornou literaturou a studijními oporami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Praktická zkouška,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Bendl, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-7290-668-0.
  • Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635.
  • JEDLIČKA, R., KLÍMA, J., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KNOTOVÁ, D., LAZAROVÁ, B., PEVNÁ, K., LOJDOVÁ, K. Úvod do studia do sociální pedagogiky. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7077-.
  • Kopřiva,K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 2001. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • Matoušek, O., Křišťan, A. Encyklopedie sociální práce.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80246-1916-3.
  • Potměšilová, P. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: UO, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Quisová, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. Opava:, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí v pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Švaříček, R.,Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • Tomeš, I. Sociální správa: úvod do teorie a praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
  • Vagnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0225-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr