Course: Social Pedagogy

« Back
Course title Social Pedagogy
Course code KPG/SZKSP
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Course content
Generally formalized circuits subjects to state final

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject.
Skills
analyzovat základní pedagogické kategorie
aplikovat teorii do pedagogické praxe
learning outcomes
Knowledge
Successful graduation examination students will evidence, that the they are able to identify pivotal piece of knowledge field of study, lay is to the mutual connection and apply them to a solving real problems.
Skills
Integrovat odborné znalosti, dovednosti a postoje z disciplín studovaného oboru, využívat odbornou literaturu při syntetizaci poznatků, pracovat s odbornou literaturou a studijními oporami.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Discussion
Skills
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Practical exam
Skills
Practical exam
Oral exam
Recommended literature
  • Bendl, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-7290-668-0.
  • Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635.
  • JEDLIČKA, R., KLÍMA, J., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KNOTOVÁ, D., LAZAROVÁ, B., PEVNÁ, K., LOJDOVÁ, K. Úvod do studia do sociální pedagogiky. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7077-.
  • Kopřiva,K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 2001. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • Matoušek, O., Křišťan, A. Encyklopedie sociální práce.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80246-1916-3.
  • Potměšilová, P. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: UO, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Quisová, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. Opava:, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí v pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Švaříček, R.,Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • Tomeš, I. Sociální správa: úvod do teorie a praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
  • Vagnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0225-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester