Předmět: Pedagogicko-psychologická propedeutika pro speciální pedagogy

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko-psychologická propedeutika pro speciální pedagogy
Kód předmětu KPG/SZPP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) a je sledována aplikace pedagogických znalostí, dovedností a postojů na studovaný obor a pedagogickou praxi ZŠ. (předložení studentského portfolia). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v pedagogické, speciálně pedagogické i psychologické odborné literatuře. Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky. Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokážou, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů a obhájení studentského portfolia před zkušební komisí
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
Obhájit své studentské portfolium.
Využívat odbornou pedagogickou literaturu při syntetizaci poznatků.
Odborné dovednosti
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami.
Integrovat dovednosti z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu.
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.
Integrovat znalosti, dovednosti a postoje z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru.
Odborné dovednosti
Aplikovat pedagogicko-psychologické znalosti do pedagogické praxe příslušného stupně školy.
Aplikovat pedagogickou teorii při řešení určitého problému nebo otázky.
Orientovat se v pedagogické odborné literatuře.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Praktická zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie.. Praha: Portál, 2O12. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neskyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. I. díl. Praha:, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
  • Jucovičová, Drahomíra; Žáčková, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování : (využitelné pro základní i střední školy). Vydání: první. 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
  • Kaleja, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kolář, Zdeněk; Frühaufová, Věra; Raudenská, Věra. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů : co by měl učitel znát a co by měl umět. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se specifickými potřebami v raném a přeškolním věku.. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie.. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
  • MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
  • NEUBAUER, K. Logopedie. učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
  • Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
  • Pecina, Pavel; Zormanová, Lucie. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
  • Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
  • Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení.. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
  • ZORMANOVÁ, LUCIE. Obecná didaktika.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr