Course: Educational and psychological propedeutics

« Back
Course title Educational and psychological propedeutics
Course code KPG/SZPPP
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
The content of the exam is based on generally formulated topics of the final state examination (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) and the application of pedagogical knowledge, skills and attitudes to the studied subject and the pedagogical practice of the elementary school are monitored. (submission of the student portfolio). Furthermore, the student's orientation in pedagogical, special pedagogical and psychological literature is examined. The aim of the final state examination is to verify the students' ability to synthesize the knowledge of various subjects in the field of study of the given study program and to apply them in solving a particular problem or question. By successfully passing the exam students will demonstrate that they are able to identify the key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject vindicate students' portfolios before board of examiners.
Completion of the prescribed number of credits in the specified structure of compulsory and optionally elective subjects.
Defend your student portfolio.
To use professional pedagogical literature in the synthesis of knowledge.
Skills
Work independently with literature and study support.
Integrate skills from pedagogicko-psychological disciplines in the field of study.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
To synthesize the knowledge of teorethical bacground of the study program of the given study program.
Identify key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems.
To integrate the knowledge, skills and attitudes of pedagogico-psychological disciplines in the field of study.
Skills
Apply pedagogical-psychological knowledge to social-pedagogical practice.
Applying pedagogical and psychological theory is when solving a problem or question.
Orient in pedagogical and psychological literature.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Discussion
Self-study of literature
Individual study
Skills
Skills demonstration
Students' portfolio
Discussion
Competences
Self-study of literature
Students' portfolio
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Portfolio
Skills
Oral exam
Portfolio
Competences
Oral exam
Portfolio
Recommended literature
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
  • Jucovičová, Drahomíra; Žáčková, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování : (využitelné pro základní i střední školy). Vydání: první. 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
  • Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • TRUNDA,J. Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV, 2012.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
  • ZORMANOVÁ, LUCIE. Obecná didaktika.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester