Předmět: Pedagogika a psychologie ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogika a psychologie ZŠ
Kód předmětu KPG/SZPPZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Souborná zkouška obsahuje okruhy/otázky z oblasti pedagogiky (20 okruhů ) a psychologie (20 okruhů). Znění zkouškových okruhů je zveřejněno na webech katedry pedagogiky a katedry psychologie! Výklad otázky má být koncipován jako ilustrace teoretických pojmů konkrétními příklady z analýzy praxe a naopak, se zdůrazněním aprobačních oborů studenta. Jedná se o přiléhavé vystižení praktických ukázek (z portfolia) teoretickými pojmovými interpretacemi. Doložte seznamem prostudované odborné literatury. Portfolio obsahuje zachycené zkušenosti z absolvovaných a reflektovaných pedagogických praxí. Je třeba propojit kontext vývojový s aktuálními podobami a významy, a to jak ve vztahu k hlavnímu vzdělávacímu proudu, tak jeho alternativním variantám i mimoškolním podobám výchovy a vzdělávání. Tento požadavek se opakuje u každého okruhu. Část - Pedagogika: 1. Vzdělávací politika v ČR i v EU, její podoby a proměny v kontextu vývoje společnosti. 2. Spravedlivost ve vzdělávání, ne/rovné vzdělávací příležitosti v ČR. 3. Druhý stupeň základní školy jako sociální instituce (vztahy učitel - žáci, spolupráce s rodinou, komunitou), škola jako specifická organizace. 4. Klima a kultura školy, klima sboru, třídy, prostředí školy, úloha tzv. nové kultury vyučování a učení při kognitivní aktivizaci žáků ve výuce, kultura efektivních škol. 5. Evaluace ve vzdělávání, hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace a externí evaluace školy, metaevaluace. 6. Profil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, učitel jako reflektivní praktik v zaměření na analýzu výuky a hodnocení i zlepšování její kvality, profesní vs. laické soudy. 7. Profesní rozvoj učitelů (indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání), efektivní formy a nástroje profesního rozvoje (TALIS), legislativní podmínky DVU. 8. Vzdělávací teorie - možnosti jejich využití, aplikace vybraných teorií a jejich dopad do pedagogické praxe. 9. Obsah a jeho transformace mezi kontextem, učebním prostředím výuky a žákovským subjektivním uchopením, jednotky obsahu, kognitivní penetrabilita, didaktická transformace obsahu, struktura kurikula. 10. Model hloubkové struktury výuky v transdidaktickém pojetí, integrita výuky a její smysl pro hodnocení a zlepšování kvality výuky. 11. Dosažené kurikulum, pedagogická diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. 12. Modernizační a inovativní trendy ve výuce. Projektová a kooperativní výuka. 13. Realizace inkluzivního vzdělávání v ZŠ. 14. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaní žáci v ZŠ. 15. Systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ZŠ. 16. Didaktické přístupy a metodické postupy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ZŠ. 17. Realizace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ZŠ - pedagogická asistence, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán atd. 18. Speciální vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení a chování, symptomatická diagnostika na úrovni ZŠ, poradenství 19. Inkluzivní vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování, specifika podpůrných opatření, intervence na úrovni ZŠ 20. Sociální aspekty inkluzivního vzdělávání v ZŠ. Psychologie: přesné znění okruhů naleznete na stránkách katedry psychologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Aplikovat znalosti oboru.
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ,
Odborné dovednosti
- řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy
Odborné dovednosti
Předložit portfólium ze studia.
- pochopit a aplikovat principy vedení žáků k sebeřízení ve výuce, - analyzovat konkrétní komunikační situace z praxe a vést žáky k odpovědnosti za jejich chování, - orientovat se v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti výchovy ke zdraví, - porozumět pedagogickému myšlení v historickém, filosofickém a kulturně sociálním kontextu, - porozumět současným trendům a tendencím ve vzdělávací praxi, komparovat vybrané školské systémy u nás i v zahraničí, - pochopit a aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky v pedagogických situacích základní nebo střední školy, diagnostické závěry využívat pro stanovení pedagogických opatření a inovací výuky v pedagogické praxi a k respektování individuálních zvláštností žáků, - zvládnout vybrané metody popularizace přírodních věd, - využívat informační a komunikační technologie ve výukovém procesu a k učení žáků.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • RVP pro SV v platném znění.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. st. ZŠ. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.
  • Kalous, Jaroslav,; Veselý, Arnošt. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.
  • KORTHAGEN, F., A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
  • Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • POLÁCHOVÁ-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
  • TROJAN, V. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr