Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPG/SZSG
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce. Je sledována aplikace znalostí, dovedností a postojů ve vztahu ke studovanému programu Speciální pedagogika a ve vztahu ke speciálně pedagogické praxi (předložení studijního portfolia). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v odborné literatuře.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
Využívat odbornou speciálně-pedagogickou literaturu a zdroje z příbuzných oborů při syntetizaci poznatků.
Odborné dovednosti
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami.
Integrovat dovednosti z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
úspěšným absolvováním zkoušky student prokáže schopnost identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemných souvislostí a aplikovat je na řešení reálných problémů
Odborné dovednosti
Integrovat odborné dovednosti a postoje z disciplín studovaného oboru.
Při syntetizaci poznatků, pracovat s odbornou literaturou a studijními oporami.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-979-8.
  • BĚLÍK, V.; HOFERKOVÁ, S.; KRAUS, B. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
  • BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-834-0.
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec: TU, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015.
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
  • HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
  • HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se znevýhodněním.. Praha:, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.
  • HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize.. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625321.
  • HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd.. Praha, 2006.
  • Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KREJČOVÁ. L. Dyslexie: psychologické souvislosti.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál, 2012.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MERTIN, V.; KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Praha:, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. Olomouc: UP, 2015.
  • MICHKOVÁ, A. Supervize.. České Budějovice: JU, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
  • MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i realita.. Praha: Portál, 2é11. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání.. Olomouc: UPOL, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
  • Renotiérová, Marie. Somatopedické minimum. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Sobotková, V. a Křížek, D. Qom, náboženské centrum Íránu. Plzeň, ZČU, 2016. ISBN 978-80-261-0552-7.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením.. Praha:, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. 816 s.ISBN 978-80-262-0696-5..
  • VALENTA, M; KREJČOVÁ. L.; HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu.. Praha, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
  • Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr