Předmět: Teorie sociální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Teorie sociální pedagogiky
Kód předmětu KPG/TSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce jako pomoc k svépomoci 2. Terapeutické, poradenské a reformní paradigma pomoci 3. Metodologická specifika pomáhajících teorií 4. Základní faktory sociálně pedagogické práce 5. Analýza vztahu sociální pedagog - klient (s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem) 6. Prezentace na klienta zaměřených přístupů a jejich principů, možnosti jejich využití v přímé práci, evaluace 7. Existencionální přístup, principy, možnosti využití 8. Behaviorální přístupy, principy, možnosti využití 9. Systemické přístupy, principy, možnosti využití 10.Komunitní a antiopresivní přístupy, principy, možnosti využití 11. - 13. Prezentace a obhajoba seminárního úkolu v rámci závěrečných kolokvií, společná diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 29 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní sociálně pedagogickou terminologii, orientovat se v aktuálních otázkách a trendech sociální pedagogiky, sociálně výchovné práce
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy, principy a teorie, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci
vysvětlit a popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a pomáhajících profesí
charakterizovat a vysvětlit základní parametry ve vztahu pomáhající pracovník - klient
Odborné dovednosti
efektivně využívat principů přístupů zaměřených na klienta (existenciální, behaviorální, systemický, komunitní a antiopresivní přístup) v přímé práci
využívat prvky efektivní a respektující komunikace při práci s jedincem, skupinou a komunitou
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
  • Ludewig, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-352-4.
  • Matoušek, j., Koláčková, J., Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • Pilát, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • Šiffelová, D. Rogersovská psychoterapie pro 21.století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978.80-247-2938-1.
  • Šťastná, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-24633565.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr