Vyučující
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce jako pomoc k svépomoci 2. Terapeutické, poradenské a reformní paradigma pomoci 3. Metodologická specifika pomáhajících teorií 4. Základní faktory sociálně pedagogické práce 5. Analýza vztahu sociální pedagog - klient (s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem) 6. Prezentace na klienta zaměřených přístupů a jejich principů, možnosti jejich využití v přímé práci, evaluace 7. Existencionální přístup, principy, možnosti využití 8. Behaviorální přístupy, principy, možnosti využití 9. Systemické přístupy, principy, možnosti využití 10.Komunitní a antiopresivní přístupy, principy, možnosti využití 11. - 13. Prezentace a obhajoba seminárního úkolu v rámci závěrečných kolokvií, společná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 29 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní sociálně pedagogickou terminologii, orientovat se v aktuálních otázkách a trendech sociální pedagogiky, sociálně výchovné práce |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy, principy a teorie, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci |
vysvětlit a popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a pomáhajících profesí |
charakterizovat a vysvětlit základní parametry ve vztahu pomáhající pracovník - klient |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně využívat principů přístupů zaměřených na klienta (existenciální, behaviorální, systemický, komunitní a antiopresivní přístup) v přímé práci |
využívat prvky efektivní a respektující komunikace při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
Ludewig, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-352-4.
-
Matoušek, j., Koláčková, J., Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Pilát, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-262-0932-4.
-
Šiffelová, D. Rogersovská psychoterapie pro 21.století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978.80-247-2938-1.
-
Šťastná, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-24633565.
|