Předmět: Teorie výchovy a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Teorie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu KPG/TVAV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova a její procesuální stránka v historickém a současném kontextu společnosti. Pedagogicko-psychologická, filozofická, etologická a biologická východiska výchovy. Nové pohledy na výchovu respektující žáka a jeho osobnost (globální výchova, prosociální výchova, respektující výchova,komunikace a empatie ve výchově apod.). Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti. Vybrané teorie vzdělávaní a možnosti implementace ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchova a vzdělávání pro 21. století (digitalizace vzdělávání a práce, proinkluzivní výchova a vzdělávání, výchova ke zdraví, volný čas a práce, prorodičovská a proseniorská výchova a vzdělávání Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje.
Odborné dovednosti
Orientovat se v oblasti sytému školství a vzdělávání.
Vyhledávat a zpracovávat informace týkající se školství a školské politiky státu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit výchovu a vzdělávání v historickém a společenském kontextu.
pochopit pedagogicko-psychologická, filozofická a biologická východiska výchovy
vysvětlit a aplikovat vybrané teorie vzdělávání ve výchovně vzdělávacím procesu
analyzovat současné proměny výchovy a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti
Odborné dovednosti
orientovat se v odborné pedagogické literatuře
iplementovat vybrané teorie vzdělávání do pedagogického procesu
navrhnout a zdůvodnit vhodná řešení problémů ve výchově a vzdělávání
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Test,
Doporučená literatura
  • České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
  • Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • Podroužek, Ladislav; Šafránková, Dagmar. Proměny vzdělávání učitelů v primární škole v kontextu digitalizace a budoucnosti práce. Magister : reflexe primárního a preprimárního vzdě. 2015.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr