Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova a její procesuální stránka v historickém a současném kontextu společnosti. Pedagogicko-psychologická, filozofická, etologická a biologická východiska výchovy. Nové pohledy na výchovu respektující žáka a jeho osobnost (globální výchova, prosociální výchova, respektující výchova,komunikace a empatie ve výchově apod.). Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti. Vybrané teorie vzdělávaní a možnosti implementace ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchova a vzdělávání pro 21. století (digitalizace vzdělávání a práce, proinkluzivní výchova a vzdělávání, výchova ke zdraví, volný čas a práce, prorodičovská a proseniorská výchova a vzdělávání Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v oblasti sytému školství a vzdělávání. |
Vyhledávat a zpracovávat informace týkající se školství a školské politiky státu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit výchovu a vzdělávání v historickém a společenském kontextu. |
pochopit pedagogicko-psychologická, filozofická a biologická východiska výchovy |
vysvětlit a aplikovat vybrané teorie vzdělávání ve výchovně vzdělávacím procesu |
analyzovat současné proměny výchovy a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v odborné pedagogické literatuře |
iplementovat vybrané teorie vzdělávání do pedagogického procesu |
navrhnout a zdůvodnit vhodná řešení problémů ve výchově a vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
-
Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
-
Podroužek, Ladislav; Šafránková, Dagmar. Proměny vzdělávání učitelů v primární škole v kontextu digitalizace a budoucnosti práce. Magister : reflexe primárního a preprimárního vzdě. 2015.
-
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
|